Misdaaddrama waarin een kruimeldief zich ontpopt tot sensatiezoeker met camera. Met Jake Gyllenhaal, Bill Paxton en Rene Russo.

Acteurs die afvallen voor een rol, het gebeurt regelmatig maar het blijft een fascinerend gezicht. Matthew McConaughey deed het voor Dallas Buyers Club, Christian Bale deed het zelfs twee keer (voor The Machinist en voor Rescue Dawn) en in Nederland vastte Halina Reijn om de uitgehongerde Isabelle te spelen. En ook Jake Gyllenhaal geeft zijn personage in Nightcrawler extra intensiteit dankzij zijn graatmagere uiterlijk.

Gyllenhaal speelt Lou Bloom, een kruimeldief met een vlotte babbel. Wanneer de sjacheraar gestolen spullen aanbiedt aan een opkoper probeert hij er meteen een baan uit te slepen, maar uiteraard neemt de opkoper geen dieven aan. Onderweg naar huis ziet Bloom in nachtelijk Los Angeles een auto-ongeluk, waarbij een cameraploeg staat te filmen. De cameraman (Bill Paxton) legt Bloom desgevraagd uit dat dit soort beelden flink veel geld kunnen opleveren.

Stringer

Dat brengt Bloom op een idee: hij steelt een dure fiets, ruilt hem bij een pandjesbaas in tegen een camera en een scanner, en hop: hij is nu ook stringer. Zijn eerste poging bloed op beeld te krijgen verloopt moeizaam, maar al snel wordt hij handiger en dankzij exclusieve beelden van een slachtoffer van een carjack krijgt hij een voet tussen de deur bij de sensatiezender KWLA 6.

Daar maakt Nina Romina (Rene Russo) de dienst uit, en zij legt de leergierige Bloom uit hoe de sensatiezender werkt: urban (lees: zwarte) crime in blanke buurten scoren het best. Want de misdaadcijfers mogen dan dalen, de kijkcijfers moeten stijgen - ook al voldoet het beeld niet aan de werkelijkheid. Al snel gaat Lou over lijken (letterlijk: hij verlegt ze voor een beter shot) en neemt hij een dakloze aan als stagiair, voor een grijpstuiver.

Taxi Driver

Nightcrawler is een fascinerende film die sterk aan Taxi Driver doet denken: Lou is ook zo’n geobsedeerde loner die uit slaapgebrek ’s nachts gaat rijden en op weinig sympathieke wijze aantoont wat er mis is aan de maatschappij. Bloom is geen raaskallende idioot, maar een autodidact die marketingtaal van internet heeft opgepikt, wat hem angstaanjagend en geestig tegelijk maakt.

Uiteraard is Russo als televisieproducer Romina de echte kwade genius in de film, die de nodige harde noten kraakt over sensatietelevisie. Maar Gyllenhaal is als de geobsedeerde Bloom met zijn uitpuilende ogen een personage dat lijkt op de auto-ongelukken die hij filmt: weerzinwekkend, en toch kan je zijn ogen niet van hem af houden. Nightcrawler is geen gemakkelijke film, maar Gyllenhaal kruipt onder je huid, of je dat nu wilt of niet.

Te zien in 30 zalen

4 Sterren