Regisseur Michaël Roskam denkt dat Nederlandse filmmakers last hebben van de kloof tussen pure arthouse- en commerciële films. Daardoor blijft volgens hem succes uit.

Dat zegt de regisseur van The Drop in gesprek met NU.nl. The Drop verscheen donderdag in de bioscoop. 

"Nederland heeft een veel grotere markt dan België. Nederland is ook commerciëler. Dan is het dus makkelijker om films te maken, want er is genoeg geld", zegt de 42-jarige regisseur als antwoord op de vraag waarom de laatste tijd Belgische films succesvoller zijn dan Nederlandse.

Roskam dingde met zijn film Rundskop in 2012 nog mee voor een Oscar in de categorie beste niet-Engelstalige film.

"Aan de ene kant heb je filmmakers die absoluut niets met commerciële dingen te maken willen hebben en een pure arthouse film willen maken, aan de andere kant juist filmmakers die zich graag laten subsidiëren. Dan heb je extreem commerciële cinema, en extreem arthouse cinema. Dat is niet goed."

The Drop

In The Drop speelt Tom Hardy barman Bob, die werkt in de kroeg van 'cousin Marv' (James Gandolfini in zijn laatste rol). Het is een onopvallende buurtkroeg in Brooklyn, maar daarom prima geschikt als locatie om zwart geld te 'droppen' en door te sluizen naar Oost-Europese gangsters.

De keuze voor Tom Hardy was volgens Roskam logisch. "Ik heb Tom Hardy vooral gekozen omdat ik in hem een briljant acteur zag. Ik vond hem in Bronson en Inception geweldig, hij speelde toen twee totaal verschillende rollen. Hij kan alles. Daar ging het mij ook om."

"Ik zag een figuur van mannelijkheid, maar wel met een aaibaarheidsfactor. Hij is een combinatie van Gary Cooper en Marlon Brando, ook al zijn het twee extremen. Die combinatie vond ik wel ideaal." 

Hardy was gelijk enthousiast toen de regisseur hem benaderde. Via Skype hadden ze hun eerste gesprek. "We waren ineens 3,5 uur verder. Die klik was er dus meteen."

Voor de regisseur maakte het weinig uit of zijn acteurs de film Rundskop al kende. "Het is eigenlijk niet goed als iemand al alles over je weet voordat je met diegene gaat samenwerken. Ik vind dat zelf niet heel fijn. Op die manier kan ik namelijk zelf een beeld vormen."

Rundskop

Het is pas de tweede film van de Vlaamse regisseur, wat gelijk dus ook een Hollywood-film is. "Het is een groot geheim hoe ik dat voor elkaar heb gekregen", zegt Roskam met een grote glimlach. "Het is eigenlijk een combinatie van zoveel dingen. Je moet vooral consistent en consequent handelen. Mensen zeggen dat ik met Rundskop geluk heb gehad, maar dat vind ik maar niets."

"Rundskop is vooral een project waar ik heel trots op ben", vervolgt de regisseur, die vrij koeltjes reageerde toen hij hoorde dat zijn film voor een Oscar genomineerd was. "Ik heb in de jaren geleerd dat als er iets slecht gaat of iets mislukt, ik mezelf 24 uur de tijd geef om erover te treuren. Dan ga ik vervolgens verder."

"Dat heeft dus wel een keerzijde: ik ben niet het type man dat bij goed nieuws ontzettend gaat juichen. Mensen kunnen soms heel erg extatisch worden, maar aan de andere kant kunnen ze ook zeer verdrietig worden. Dat is de prijs die je dan betaalt."

Brooklyn

Roskam heeft ervoor gekozen om de film in Brooklyn op te nemen, in plaats van Boston (waar het boek zich afspeelde). "Er zijn tegenwoordig al zoveel films in Boston opgenomen. The Departed, The Town, Gone Baby Gone, ga zo maar door. Dus we wilden eigenlijk iets anders, Brooklyn dus. Brooklyn heeft veel arbeiders, een katholieke achtergrond en er is veel kans op criminaliteit."

Voor de leek is Brooklyn momenteel de plek voor hipsters, met Williamsburg als perfecte voorbeeld. Roskam wil dat beeld echter veranderen. "Het is wel grappig om te zien dat Brooklyn nu als hotspot wordt gezien. Maar weet je, Brooklyn is al veel groter dan Parijs. Het is dus meer dan Williamsburg."

"Kijk maar naar het begin. Je ziet in de openingsshot de Brooklyn Bridge, en de camera draait vervolgens dan ineens weg. Ik wilde de kijker gelijk laten zien dat ik niet het Brooklyn wilde tonen dat iedereen al kende.

James Gandolfini

The Drop wordt in de Verenigde Staten vooral aangeduid als de allerlaatste film van acteur James Gandolfini, die vorig jaar onverwachts overleed. "Ik vind het eigenlijk niet erg dat mensen het vooral als de laatste film van James zien. Hij was zo'n fijne collega om mee te werken."

"Wat James typeerde was dat hij zich niet als een filmster gedroeg. Hij mocht dan wel een indrukwekkend cv hebben; hij benaderde deze film alsof het zijn eerste was. Wat zou hij toch gemist worden", zegt Roskam.

The Drop is momenteel in de Nederlandse bioscopen te zien. Lees de recensie.