Degelijke misdaadfilm die helaas hinkt op twee benen: hij gaat wél, maar ook weer níet over Klaas Bruinsma. De Dominee uit de titel heet namelijk Klaas Donkers en wordt gespeeld door Peter Paul Muller. @@@

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Klaas dankt zijn bijnaam Dominee aan het feit dat hij altijd donkere kleren draagt, en nog wel eens een belerende preek wil afsteken. De spotnaam 'dominee' komt overigens pas laat in de film voor. Dat het met criminele Klaas slecht zal aflopen weten we wel snel: in de proloog wordt hij voor een hotel doodgeschoten, anno 1991, precies zoals het de echte Bruinsma verging. De film is dan ook 'geïnspireerd op het leven van Bruinsma' maar niet 'gebaseerd op', een subtiel verschil dat diverse dramatische ingrepen mogelijk maakt.

Mabel

Zoals het personage Annet, gespeeld door Chantal Janzen en in feite een samenraapsel van diverse vrouwen uit het leven van Bruinsma, zoals Thea Moear en Lan Chin. En gezien het blonde haar ook een toefje Mabel, al was Chantal allang gecast en waren de opnames al bezig toen Mabelgate in Nederland losbarstte.

Annet zit reeds in de softdrugshandel wanneer Klaas erin stapt, geruggesteund door zijn goede vriend Adri (Frank Lammers), een ietwat naïeve sportschooljongen met een klein hartje. Deze Adri is overigens weer gebaseerd op André Brilleman, de kickbokser die in een olievat met beton in de Waal eindigde, plus Geurt Roos.

Driehoeksverhouding

Wanneer we de overeenkomsten met de echte Bruinsma even loslaten blijft er een misdaadfilm over waarin Annet en Adri met Klaas een intrigerende driehoeksverhouding vormen. De twee belangrijkste mensen in het leven van Klaas kunnen elkaar niet uitstaan en één van hen zal hem ook verraden. En dat terwijl Klaas één belangrijk principe heeft: "het belangrijkste in vriendschap is dat je elkaar kunt vertrouwen."

Die tik heeft hij van zijn vader overgehouden, een nare autoritaire man die de kleine Klaas vroeger van de trap liet springen en hem vervolgens niet opving. Hij moest hardhandig leren dat je niemand kon vertrouwen.

Sombermans

Die anekdote komt weer wel uit het leven van de echte Bruinsma. En zo springt deze sleutelfilm heen en weer tussen werkelijkheid en fictie. Soms werkt de fictie beter, zoals bij de driehoeksverhouding. Want dat de moeizame relatie tussen Klaas en zijn vader op werkelijkheid is gebaseerd maakt dit element er in de film niet sterker op. Daar komt bij dat Peter Paul Muller de Dominee als een sombermans neerzet die zijn uitdijende misdaadimperium als een loden last meesleept.

Tygo Gernandt maakt in twee korte scènes duidelijk wat charisma is- maar ja, Tygo had al in Van God Los een op werkelijkheid gebaseerde crimineel gespeeld. Dat niveau weet De Dominee nooit te halen, omdat de film de toeschouwer niet genoeg in het fictieve drama weet mee te slepen. En dus blijft deze verschillen en overeenkomsten met het ware Bruinsma-verhaal spotten, en laat het noodlot van de Dominee de kijker uiteindelijk koud.

Het Parool: "de kleurloze Klaas van acteur Peter Paul Muller maakt bitter weinig indruk"
De Volkskrant: "meer een kabbelend polderdrama dan een klassieke tragedie"
In 39 zalen