"In mijn ogen is er geen hedendaagse film die weergeeft hoe het moet zijn geweest om in zo'n gevaarte te opereren”, zegt Fury-regisseur David Ayer in gesprek met NU.nl. "De tank heeft de oorlog gewonnen."

Met de film Fury weet regisseur David Ayer door middel van uitgebreide karakters en detaillering een film over de Tweede Wereldoorlog neer te zetten zoals de kijker niet veel vaker zag.

Fury vertelt het verhaal van vijf mannen en hun Sherman-tank. Onder leiding van aanvoerder Wardaddy, een rol vertolkt door Brad Pitt, neemt de tank deel aan de geallieerde strijd tegen het Duitse leger.

De tank die ze de naam Fury hebben gegeven, heeft ze van Afrika naar Europa gebracht. Daar ontmoet de kijker de personages, rollen gespeeld door Shia LaBeouf, Michael Peña en Jon Bernthal, in het heetst van de strijd.

Doorleefd, vermoeid en met weinig meer dan zichzelf en hun tank, rukken de mannen stukje bij beetje op in het hol van de leeuw om een laatste strijd te leveren in nazi-Duitsland. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. De bemanning van Fury, eens een ware 'killingmachine', heeft tijdens de laatste veldslag afscheid moeten nemen van hun vijfde man. En daardoor zijn de overgebleven 'tankbewoners' uit hun doen.

Bekijk het interview met de regisseur:

Vechten

Maar de mannen moeten door. Zonder een vijfde man, zijn ze echter nergens. Als vervanger voor hun verloren broeder krijgt het team de onervaren typist Norman toegewezen, een rol die gespeeld wordt door Logan Lerman. Het gat dat het verschil tussen vechten aan het front en vanachter een typemachine slaat, staat als een huis tussen Norman en de andere tankbewoners in. En daar lijkt het team gezien de omstandigheden, momenteel even niet tegen opgewassen.

"Ideals are peacefull but history is violent." Zo luidt de belangrijke levensles die Wardaddy voor Norman heeft. Maar ernaar naar handelen kan hij niet. De jonge soldaat lijkt zijn pacifistische ideeën over de wereld maar niet te kunnen verruilen voor het koelbloedig kapotschieten van de vijand. 

Nieuweling

Regisseur Ayer wist een klein beetje van zijn eigen ervaringen uit het leger in het personage van Norman te stoppen. Hij herinnert zich nog hoe moeilijk het is om de nieuweling te zijn.

"Het is moeilijk om een plek te veroveren in een groep die zich al zo verbonden voelt met elkaar. Je bent een outsider tot het moment waarop je jezelf kan bewijzen." En in het geval van Norman, duurt dat even.

De keuze die Ayer maakt om de kijker door de ogen van Norman mee te nemen op een onbekende reis die oorlog heet, maakt de film stukken krachtiger dan hij in de kern is. Ayer maakt het publiek deelgenoot van een ervaring. Immers, Norman weet met zijn beperkte ervaring als typist in het leger weinig meer van oorlogvoeren dan de gemiddelde filmtoeschouwer. En dat is een slimme zet.

Want de andere aspecten van het scenario van Fury zijn namelijk niet heel bijzonder. Meerdere oorlogsfilms spelen zich af tegen de achtergrond van een eindige Tweede Wereldoorlog en vele filmmakers putten voor de basis van hun productie uit historische momenten als D-Day en The Battle of the Bulge. Daar gaat Fury de strijd niet mee winnen.

Persoonlijke strijd

Het succes schuilt voornamelijk in de persoonlijke strijd waar de kijker in meegezogen worden. Fury richt zich namelijk vooral op wat er met de mannen in de tank gebeurt. De onderlinge verbondenheid, het kameraadschap maar ook de verschillen speelden een belangrijke rol in de kleine ruimte waar de militairen hun taak uitvoerden.

Stuk voor stuk hebben de mannen hun momenten waarop opgekropte en onverwerkte emoties de overhand nemen in hun gedrag. En hoewel de personages in de film redelijk aan de oppervlakte blijven, klinken de scheuren in het geweten en het verleden van de personages alle scènes door.

Worsteling

Het bleek voor de acteurs niet altijd makkelijk om met deze beladen boodschap om te kunnen gaan. Regisseur Ayer zag de mannen tijdens de opnames worstelen met hun personage. Erg gezellig was het dan ook niet op de set.

"We hadden allemaal zoveel concentratie en beheersing nodig om tot deze ongekende prestatie te komen", vertelt Ayer.

"De acteurs spelen broeders en zijn heel erg bezig met de geschiedenis. Ik denk dat niemand het kon gebruiken om ook maar voor een moment te breken met zijn karakter." Dat zou volgens Ayer de doodsteek kunnen betekenen voor "het bijzondere gevoel wat we probeerden neer te zetten."

Ontwijkende acteurs

Acteur Logan Lerman, bevestigt het gevoel dat Ayer signaleerde.

"Als acteurs spraken we bijvoorbeeld niet met elkaar totdat we scenes gingen spelen. We ontweken elkaar. Ik bedoel, we ontweken elkaar natuurlijk niet letterlijk, maar we bewaarden afstand om te zorgen dat we ons zo goed mogelijk konden richten op onze karakters."

Het laat volgens acteur Lerman de verantwoordelijkheid zien die de acteurs voelden voor hun personages. En de ruimte die de acteurs volgens Lerman kregen om te werken aan de detaillering van hun personages droegen wat hem betreft positief bij aan het eindresultaat.

"We kregen veel vrijheid om ook zelf dingen te ontdekken binnen ons personage. Maar bij het spelen van sommige scènes dacht ik daardoor soms bij mezelf, dit voelt niet goed. Ik moet dichter bij het personage van Norman blijven om de ontwikkeling van een persoon in 24 uur neer realistisch neer te zetten."

Samenwerking

Ondanks de belangrijke rol voor de ontwikkeling van de individuele rollen was de samenwerking niet minder belangrijk.

"We vonden het allemaal belangrijk om uiteindelijk ook een team te kunnen vormen, een eenheid. We hebben daarom ook veel samen gedaan. We hebben elkaar goed leren kennen en werden daardoor ook echt een eenheid. We hebben elkaar zelfs bevochten", vertelt Lerman naar aanleiding van de militaire training die de mannen ondergingen.

Naast de ontwikkeling van de personages ging Ayer ook ver voor de totstandkoming van beeld en geluid. Zo werd de binnenkant van de tank volledig nagebouwd om de 'tankbewoners' vanuit elke mogelijke hoek te kunnen filmen. En naar verluidt is het team van sound design tijden lang bezig geweest met de vraag hoe een afketsende kogel aan de binnenkant van een tank klinkt.

De jarenlange investeringen die Ayer daarvoor deed, werden wellicht daarom ook door speciaal publiek geroemd. "Ik heb hele bijzondere ontmoetingen gehad met veteranen die vertelden hoe dichtbij de film komt in relatie tot hun bevindingen", vertelt Ayer. "Dat drukt je wel met je neus op de feiten. Dat is een hele nederige ervaring."

Fury draait vanaf 23 oktober in de Nederlandse bioscopen.

Bekijk de recensie