Sublieme sciencefiction in druilerig Schotland: Under the Skin met Scarlett Johansson is één van de origineelste films in de bioscoop dit jaar.

Bekijk video
Bekijk video

Scarlett Johansson stal in maart dit jaar al de show in Captain America: The Winter Soldier, als de sexy en stoere Black Widow.

In Luc Bessons Lucy, afgelopen juli, veranderde ze ook al in een hyperintelligente en supersnelle actiester.

In Under the Skin ligt het tempo veel lager en rijdt de naamloze vrouw die zij speelt voornamelijk door de regen in een oud busje, maar haar 'krachten' in deze film zijn wel de indrukwekkendste. Het is moeilijk niet een beetje verliefd te worden op die mysterieuze vreemdelinge… en dat is precies de opzet.

Flirt

Eigenlijk moet je vooraf zo min mogelijk weten over deze film. Na een vreemde openingsscène belanden we in Schotland. Een prachtig landschap, armoedige steden. Koud. Regenachtig. Een knappe vrouw in een busje rijdt, langzaam, zorgvuldig alle mannen observerend, door de druilerige straten.

Soms vraagt ze die mannen de weg naar een oprit of apotheek. Ze flirt. Ze zorgt ervoor dat ze instappen. De ruwe, lelijke kerels met hun Celtic-jasjes en trainingsbroeken - ze lijken zo uit een Ken Loach-film te zijn weggelopen - weten niet wat ze overkomt. "Come to me…"

Gruwelijk mooi

Wat er daarna gebeurt? "You don't want to wake up, do you?", zegt ze. Dat komt nog het dichtste bij een accurate beschrijving. Scarlett en de meegelokte mannen, naakt op een gladde, zwarte zee… Ieder filmbeeldje is gruwelijk mooi. Hint/spoiler voor de kenners: de vreemdelinge zou het art-house nichtje kunnen zijn van Sil uit Species.

Jonathan Glazer, die in 2000 debuteerde met Sexy Beast en in 2004 Birth regisseerde, heeft tien jaar gewerkt aan zijn derde film. Het resultaat is iets dat je meteen nóg eens wilt zien: raadselachtig en prachtig gefilmd in twee stijlen - grauw kitchen sink realisme en hypergestileerde sci-fi - die wonderlijk goed samengaan.

Bekijk de trailer:

Bekijk video
Bekijk video

Wat zijn dat?

Under the Skin is gebaseerd op een boek van de van oorsprong Nederlandse schrijver Michel Faber, maar Glazer beende het verhaal uit tot alleen de essentie overbleef. Want terwijl wij naar die mysterieuze vrouw kijken, kijkt zij naar ons. Zoals ze naar de mier keek, in het begin van de film. Wat zijn dat, mensen? Wat drijft ze?

Zij ziet het verschil niet tussen wat wij mooie en mismaakte mensen noemen. Een huilend kind roept bij haar geen reactie op. Ze verbaast zich over seks en kent de smaak van chocolade niet. Sommigen zullen de film misschien te raar en te traag vinden, maar het loont de moeite je eraan over te geven: verbazingwekkend, buiten je comfort zone en - dat is niets teveel gezegd - de film kruipt Under the Skin.

Te zien in 13 zalen