Filmrecensie: The Maze Runner - Wes Ball

Spannende sf-film die een kruising lijkt tussen The Hunger Games en Lord of the Flies. Groep jongens zit gevangen op ommuurd stuk land.

Door het succes van The Hunger Games zijn filmmaatschappijen naarstig op zoek naar populaire young adult sf-boeken die een kassucces kunnen opleveren. Liefst een reeks boeken, dan kan er een reeks films van worden gemaakt.

Eerder dit jaar zagen we Ender's Game en Divergent in de bioscoop verschijnen, waarbij vooral de laatste een onbeschaamde Hunger Games-kloon was en mede daardoor succesvoller dan Ender's Game.

The Maze Runner is ook al gebaseerd op een boekenreeks met pessimistische toekomstvisie, geschreven door James Dasher. En wederom spelen tieners de hoofdrol in een bizarre omgeving die veel van hun incasseringsvermogen vergt. We leren deze mini-samenleving kennen door de ogen van een nieuweling, die in de proloog van de film via een lift uit een onderaardse ruimte wordt gedropt op een grasveld.

Glade

Het geheugen van deze nieuwkomer (Dylan O'Brien) is gewist: niet alleen weet hij niet hoe hij daar is gekomen, hij weet zijn eigen naam niet eens meer. Dus krijgt hij (en met hem het publiek) een rondleiding door de 'Glade': een uitsluitend door jonge jongens bewoond stuk grond van een paar hectare, omgeven door muren waarachter een doolhof (The Maze) schuilgaat.

Alleen de zogenaamde Runners mogen in dat doolhof, en dan alleen overdag, en om het te verkennen; 's nachts wordt het doolhof onveilig gemaakt door levensgevaarlijke Grievers: metershoge spinnen met metalen poten. De nieuwkomer, die Thomas blijkt te heten, trekt zich weinig aan van de regels en komt daardoor in drie dagen meer te weten dan de andere jongens in de afgelopen drie jaar.

Lord of the Flies

Dat brengt hem in conflict met de bazige Gally (Will Poulter), die de status quo van de redelijk goed functionerende Glade wil handhaven. En wanneer er ook nog voor het eerst een meisje wordt gedropt in de Glade is de rust helemaal verstoord. Het is een interessant uitgangspunt, dat meer aan Lord of the Flies doet denken dan aan The Hunger Games, en dat is verfrissend.

Debuterend speelfilmregisseur Ball houdt de sfeer dreigend en grimmig: de races door het doolhof leveren meerdere spannende scènes op. De special effects zijn mede gemaakt door de Nederlander Erik-Jan de Boer, die een Oscar won voor zijn bijdrage aan Life of Pi. The Maze Runner heeft een open einde, waarbij 'fase 2' wordt aangekondigd. Geen probleem: het moet raar lopen wil de geslaagde film niet succesvol genoeg zijn voor een vervolg.

Te zien in 96 zalen