Filmrecensie: Maps to the Stars - David Cronenberg

Kille observatie over het lege leven in Hollywood en Beverly Hills is stijlvol, maar brengt niets nieuws. Met Julianne Moore en John Cusack.

Nog tot en met 14 september is in Eye Amsterdam een uitgebreide overzichtstentoonstelling te zien van het werk van de Canadese regisseur David Cronenberg.

Goed te zien is hoe zijn fascinatie voor body horror met films als Videodrome en The Fly in de loop der jaren plaats maakte voor films als A History of Violence en A Dangerous Method, waarin de dreiging meer onderhuids zit.

Ook in Maps to the Stars ontbreken lichamelijke afwijkingen, al heeft de jonge hoofdpersoon Agatha (Mia Wasikowska) wel brandwonden over haar hele lichaam. Ze arriveert per bus in Hollywood en lijkt een toeriste: ze wil een star map kopen, een plattegrond waarop de huizen van filmsterren staan aangegeven. Maar ze heeft ook een limousine geboekt en zegt de chauffeur (Robert Pattinson) dat ze in Los Angeles is voor familiebezoek.

Kinderster

Even verderop, in Beverly Hills, neemt massagetherapeut Dr. Stafford Weiss (John Cusack) de voormalige filmster Havana (Julianne Moore) onder handen. Havana heeft duidelijk betere tijden gekend, en ze zeurt om een comeback als een klein kind dat haar zin niet krijgt. Elders in Hollywood gedraagt kinderster Benjie (Evan Ward) zich ook al als de verwende, ex-verslaafde tiener die hij is.

Langzaam komen de lijnen van de verschillende verhalen bij elkaar, waarbij er sprake is van meer of minder voor de hand liggende familiebanden. Brand vormt een rode draad in de film: de moeder van Havana overleed ooit in een brand, terwijl de zus van Benjie ooit het ouderlijk huis in de fik zette en daarom naar een inrichting werd overgebracht.

Bekijk de trailer:

Cynisch

Maps to the Stars wordt vrijwel uitsluitend bevolkt door opportunistische en onsympathieke personages die alleen op hun eigen gewin uit zijn. Dat is niet vreemd wanneer je weet dat het script is geschreven door Bruce Wagner, die eerder de al even cynische afrekening met Hollywood I’m Losing You schreef en regisseerde.

Maar de constatering dat iedereen in Hollywood op zijn eigen succes uit is, is natuurlijk allesbehalve wereldschokkend.

Op de wc

Aanvankelijk is het nog intrigerend om uit te zoeken hoe de personages met elkaar verbonden zijn, maar al snel wordt dit duidelijk waarbij het toeval ook nog een handje helpt. Dat haalt de spanning uit de film. Voorts acteert niet iedereen even overtuigend (Evan Ward als Benjie). Maar de kille, afstandelijke film wordt gered door de Julianne Moore, die er niet voor terugdeinst om als verwende diva haar assistente vanaf de wc opdrachten te geven. Geestig.

In 23 zalen te zien.

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie