"Je moet kunnen verdragen wat je voelt." Vreemde vormen van psychische zelfhulp in de Zweedse drama-komedie Hotell.

Iedereen herkent dat wel: "Ik wil ergens anders, iemand anders zijn". Het is een alledaagse wens.

In Hotell wordt dat idee heel letterlijk uitgewerkt, met een nogal onalledaagse groep personages.

Personages, ook, in wie je je moeilijk kunt verplaatsen. En dat laatst is natuurlijk een probleem voor Hotell, hoe goed hoofdrolspeelster Alicia Vikander verder ook is. De actrice was eerder te zien als koningin Caroline Mathilde tegenover Mads Mikkelsen in A Royal Affair.

Postnatale depressie​

Erika (Vikander) is hoogzwanger en nog twee weken van de bevalling verwijderd, wanneer ze midden in de nacht wakker wordt met stekende pijn. Haar partner Oskar (Simon J. Berger) brengt haar onmiddellijk naar het ziekenhuis. Haar baby kan nog nét op tijd gered worden.

Erika raakt door de gebeurtenis in een depressie. Soms wilde ze dat haar innerlijk als een hotel was, zegt ze: als het je niet bevalt kies je gewoon een andere kamer. In de therapiegroep waar ze steun zoekt, zijn er meer die zo denken. Sterker: de patiënten besluiten een hotel te boeken om zo aan hun problemen te ontsnappen.

Iedereen wil wel eens aan zijn of haar leven ontsnappen, maar de postnatale depressie van Erika, Rikard die in zijn kindertijd is blijven steken, de eenzaamheid van Pernilla, het verkrachtingstrauma van Ann-Sofi en de dwangmatige leugens van Peter zijn natuurlijk andere koek.

Bekijk de trailer van Hotell:

Therapiegroep

Wie op grond daarvan verwacht dat de film serieus op Erikas trauma ingaat, of op dat van de anderen, zal later in de film moeite hebben met de vele komische scènes rond Rikard in zijn onderbroek en de seks date van Pernilla. Drama en humor vormen een vreemde, ongemakkelijke combinatie in Hotell.

De film geeft een geloofwaardig idee van de mechanismes in zo'n therapiegroep. Hoe beschadigd en vreemd deze mensen ook zijn: ze herkennen iets in elkaar en dáárdoor kunnen ze elkaar helpen. Erika fungeert als een moeder voor Rikard; Ann-Sofi en Peter geven elkaar iets wat ze hun hele leven hebben gemist.

Voor de buitenwereld is dat proces van overdracht en projectie vaak moeilijk te begrijpen. Voor de meeste mensen is, bijvoorbeeld, zo'n scène waarin Rikard indiaantje speelt met een kleine jongen alleen maar tenenkrommend. De zwakte van Hotell is, dat de film te weinig doet, te luchtig blijft, om meer begrip te kweken.

Te zien in acht zalen.

Alle recensies