Ian Ziering had in geen honderd jaar verwacht dat de rampenfilm Sharknado vorig jaar zo'n doorslaand succes zou zijn. 

Dat er een vervolg zou komen, kwam al helemaal als een verrassing. "Ik dacht dat de eerste nooit het daglicht zou zien", zegt de acteur. "Toen ze me vroegen voor het vervolg, moest ik vooral heel hard lachen."

"Vorig jaar had ik gewoon een zak met geld nodig", gaat de acteur, vooral bekend als Steve Sanders uit de soap Beverly Hills 90210, verder.

"Ik moest me een ziektekostenverzekering kunnen veroorloven en wilde me bij een goede vakbond aansluiten. Eigenlijk is er wat betreft maar weinig veranderd."

Deel 2

Sharknado 2, met de werkelijk alles zeggende ondertitel The Second One, verschijnt donderdag om 03.15 uur op de Nederlandse tak van het kabeltelevisiekanaal Syfy, enkele minuten na de Amerikaanse première. In het eerste deel slingerde een tornado meutes hongerige haaien Los Angeles in. In het vervolg is Manhattan de klos.

"Het scenario is geweldig", zegt de 50-jarige Ziering, die onlangs nog in Las Vegas optrad met de Chippendales. "We hebben meer haaien en meer bloed, en de effecten zijn nog net zo kansloos als eerst", lacht hij. "Verwacht ook ditmaal vooral geen Avatar-achtige taferelen."

Witte haai

Toch is het, als hij diep in zijn hart kijkt, wel te begrijpen dat het publiek zo warmloopt voor deze films. "Het thema van een witte haai die een mensenlichaam verscheurt, blijft nu eenmaal fascinerend", zegt Ziering filosofisch.

Hij wil dan ook niets weten van de labels C-, D- en zelfs E-films. "Die bestaan niet. Als je geen A-film bent, ben je een B-film. Daaronder zit niets. En uiteindelijk bepaalt het publiek of de film een succes wordt. Dan is het eigenlijk per definitie een A-film."

Bovendien deed Sharknado het beter dan sommige topproducties waarbij de verwachtingen hooggespannen waren. "Niemand heeft het meer over Pacific Rim, die peperduur was om te maken. En die film met Johnny Depp met een kraai op zijn hoofd, The Lone Ranger, is zowat de duurste flop aller tijden gebleken."

Ook is Ziering te spreken over hoe Sharknado 2 nu in de markt wordt gezet. "Het is vrijwel ongekend dat een tv-film wereldwijd in première gaat. Reclame hoeft de televisiezender eigenlijk nauwelijks te maken. Het publiek voor sciencefiction- en horrorfilms is als geen ander ingevoerd op internet, dus dat zoekt zelf wel wat het interessant vindt. We zitten nu op zo'n vijfduizend tweets per minuut. Dit wordt knallen."