Het is een intrigerend uitgangspunt, dat historisch net zo goed onderbouwd kan worden als de eerdere theorieën: aangezien het verhaal van Arthur en zijn Ronde Tafelridders een legende betreft staat er namelijk weinig vast, zelfs niet dat er een tafel was.Dat meubelstuk is in deze versie een vreemd gezicht, want in de vijfde eeuw na Christus zijn Arthur en zijn ridders een nomadenvolk dat hun jachtige leven vooral te paard doorbrengt. Aangezien ze door de Romeinen zijn ingelijfd hebben ze als taak de (Romeinse) orde te handhaven in Brittannië. @@@

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Arthur kwijt zich trouw doch vreugdeloos van zijn taak, totdat hij Guinevere (Keira Knightley) uit een Romeinse folterkerker weet te redden. Zij noemt hem spottend "de beroemde Brit die tegen zijn eigen mensen vecht". Nee, deze Guinevere is geen hofdame zoals in eerdere Arthurfilms, maar een pittige grrrl die pijl en boog beter hanteert dan menig mannelijke krijger. Ze komt in actie wanneer Arthur en zijn Ridders door de wrede Saxen dreigen te worden ingehaald. Die achtervolging leidt tot een spectaculair gevecht op een ijsvlakte op dat het hoogtepunt van King Arthur genoemd mag worden.

Gimli

Het eeuwen eerder situeren van de Arthur-legende biedt mogelijkheden om er in plaats van een tamme kostuumfilm een avonturenepos van te maken. Maar King Arthur herinnert teveel aan Gladiator (de gevechten tegen de Romeinen!) en Braveheart (de blauwgeschilderde lijven van de Woad-krijgers!) om een eigen gezicht te hebben. De Ridders van de Ronde Tafel doen zelfs denken aan de Fellowship van The Lord of the Rings-trilogie, waarbij Bors (Ray Winstone) de rol van grapjas Gimli voor zijn rekening neemt.

Lederen veterpakje

Regisseur Fuqua (Training Day) had eerst een veel bloediger film gemaakt, maar toen zijn epos van de winter naar de zomer werd verplaatst moest het bloedvergieten eruit en werd er een happy end aan de film geplakt. Die ingrepen halen meteen de angel uit het intrigerende uitgangspunt. Want waarom de legende naar het bloedige begin van de Middeleeuwen verplaatsen als je er toch weer een bloedeloze kostuumfilm van maakt? Clive Owen is als de tobbende Arthur al net zo bloedeloos. Maar gelukkig maakt Keira Knightley een hoop goed, en dat is níet alleen omdat ze bij de eindstrijd in een lederen veterpakje opdraaft.

Het Parool: "gestripte legende (..) En er komt zo weinig voor in de plaats"
De Volkskrant: "de twijfelende koning verliest alle complexiteit in de vele actiescènes (..) een film van vreemde, soms zelfs komische wendingen"
In 100 zalen