Vorig jaar was met een stijging in het bioscoopbezoek van 0,8 procent een redelijk jaar te noemen voor de Nederlandse bioscoopbranche. Voor de Nederlandse film was 2013 een heel goed jaar. 

Dat lieten de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs en de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie dinsdagmiddag weten tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

In totaal werden in 2013 bijna 30,8 miljoen bioscoopbezoekers verwelkomd. In 2012 waren dat er nog een kleine 30,5 miljoen. De totale omzet van bioscopen en filmhuizen bedroeg vorig jaar ruim 249 miljoen euro, een toename van bijna 5 miljoen ten opzichte van 2012. 

The Hobbit: The Desolation of Smaug had met een totale opbrengst van ruim 8,1 miljoen euro de hoogste van het jaar. De fantasyfilm trok ruim 777.000 bezoekers.

De animatiefilm Despicable Me 2 staat met een recette van 7,7 miljoen euro op een tweede plaats, maar haalde met ruim 914.000 wel meer bezoekers dan de Hobbit-film. De Nederlandse film met de hoogste opbrengst was Verliefd op Ibiza, die met 5,8 miljoen euro goed was voor een vierde plaats.

Goed jaar

Ook voor de Nederlandse film was 2013 een heel goed jaar. Het marktaandeel steeg van 14,9 procent in 2012 naar 20,5 procent. In totaal kwamen bijna 6,3 miljoen bezoekers voor Nederlandse films naar de bioscoop, twee miljoen meer dan in 2012. 

Verliefd op Ibiza staat met ruim 714.000 verkochte kaartjes op de eerste plaats in de bezoekers top dertig, gevolgd door De Nieuwe Wildernis met ruim 688.000 bezoekers. Spijt! staat met ruim vierhonderdduizend bezoekers, genoeg voor een Platina Film, op de derde plaats.

Mees Kees op Kamp, Soof en Mannenharten trokken elk meer dan driehonderdduizend bezoekers. Smoorverliefd, De Club van Sinterklaas, Bros before Ho's en Daglicht verkochten elk meer dan tweehonderdduizend kaartjes. Daarnaast werde 21 Nederlandse filmproducties in 2013 door meer dan honderdduizend bezoekers bezocht, goed voor de status van Gouden Film.

Arthouse

Winnie Sorgdrager, voorzitter van Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, riep de aanwezige filmmakers op na te denken over het feit dat Nederlandse arthousefilms zo weinig publiek trekken.

Verder prees zij de ondernemingszin in de branche die door continu investeren in kwaliteit en nieuwe concepten zich grotendeels aan de crisis heeft weten te ontworstelen. 

Met name nieuwe geluidssystemen als Dolby-Atmos zijn belangrijke verbeteringen. Daarnaast voorzien bioscoopabonnementen als Cineville en Pathé Unlimited in de behoefte van de frequente bioscoopbezoeker.