Van schilderslevens valt vaak nog een boeiende film te maken- zie Girl With the Pearl Earring. Maar nog saaier dan iemand te zien schilderen is iemand te zien schrijven, dus worden voor biopics doorgaans schrijvers met een dramatisch leven gekozen. En dat heeft Sylvia Plath, het onderwerp van Sylvia, zeker gehad. @@

Bekijk video:
Modem/ Breedband

Writer's block

De Amerikaanse schrijfster Plath (gespeeld door Gwyneth Paltrow) pleegde op jonge leeftijd zelfmoord, na jaren in de schaduw te hebben gestaan van haar veel succesvollere echtgenoot Ted Hughes (Daniel Craig). Kort na haar huwelijk met de Britse Ted kreeg ze een fiks writer's block, volgens de film te wijten aan een verlammende overdosis geluk. Een verhuizing van de VS naar Engeland biedt weinig soelaas, want hoewel Sylvia steeds ongelukkiger wordt dient de muze zich maar niet aan. Ze stort haar energie dus maar in het bakken van cakes en het opvoeden van hun kinderen. Pas wanneer Ted haar na veel affaires en geruzie verlaat schrijft de getormenteerde Sylvia de boeken waarmee ze beroemd is geworden, The Bell Jar en Ariel. Maar ze is te ongelukkig om nog verder te willen leven.

Meer kijven dan schrijven

Allemaal heel tragisch en dramatisch, maar Sylvia wil niet echt boeien. Gwyneth doet haar stinkende best, oogt erg breekbaar, en geeft zichzelf letterlijk bloot, maar is toch vooral een jaloers kreng. Het is natuurlijk prettig dat Sylvia ook de mindere kanten van de schrijfster toont, maar haar relatie met Ted wordt er niet interessanter op. Twee uur lang word je blootgesteld aan met zichzelf en elkaar worstelende kunstenaars die meer kijven dan schrijven. Uiteindelijk ben je eerder opgelucht dan geschokt als Sylvia de gaskraan openzet, en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.