Venijnig drama over een dik meisje en haar mooie zus

Shallow Hal wil ons doen geloven dat elke dikzak een fraai innerlijk heeft. Dat geldt dan niet voor de humeurige dikkerd uit Fat Girl

Pa haakt als workaholic al snel af en moeder laat haar tienerdochters vrij. Daar komen problemen van, want beide meisjes hopen nog deze vakantie ontmaagd te worden.

Elena, de oudste en mooiste, flirt er flink op los, want ze gelooft nog in de prins op het witte paard en ongetwijfeld ook in Britney Spears. Anaïs, de jongste en dikste zingt hoe ze zich verveelt en hoopt ontmaagd te worden door iemand die niets om haar geeft. Eigenlijk zou ze die eerste keer het liefst overslaan: dan kan namelijk niemand pochen dat hij haar ontmaagd heeft.

Troosteloos

Breillat zet net als in Romance een troosteloze wereld neer, waarin seks wordt afgedwongen en nauwelijks plezier biedt. Ze brengt alles bovendien compromisloos in beeld, van een ontmaagding tot de gruwelijke slotscène, die zelfs hard aankomt als je weet wat er gaat komen.

De onheilspellende rit op de drukke snelweg die eraan vooraf gaat voorspelt al weinig goeds, maar het gevaar schuilt toch nog in een onverwachte hoek. Minder gewelddadig, maar niet minder onbehaaglijk is de manier waarop de zusjes met elkaar omgaan. In een scène vertellen ze knuffelend voor de spiegel hoe erg ze elkaar haten.

Hoewel Fat Girl over dezelfde leeftijdsgroep meisjes gaat als Crossroads had de film niet verder van het Britney Spears-universum kunnen liggen. Dat is niet zozeer een verdienste, wel dat Breillat de keerzijde van de medaille toont en daardoor dichter bij de realiteit staat. Inclusief de horror-achtige finale, die ongetwijfeld stof tot napraten biedt.

Het ParoolDe Volkskrant

In 5 zalen