Britney Spears als stralend middelpunt van truttige roadmovie

Britney is eigenlijk een hedendaagse E.T.: een seksloze, fraai in elkaar gezette pop die zo levensecht is dat hele kinderklassen erin trappen. Alleen had E.T. meer persoonlijkheid. Desondanks mag Britney Spears vanaf deze week in eveneens honderd zalen anderhalf uur lang haar gebrek aan persoonlijkheid en acteertalent etaleren, in een roadmovie die zo braaf is dat de Tina er de Chick bij lijkt.

Crossroads

Het op zich aardige uitgangspunt is dat het trio, ondanks een belofte in hun kindertijd, allang geen vriendinnen meer is. Om uiteenlopende redenen belanden ze toch in één auto, om met een zwijgzame bink aan het stuur een louterende reis te maken.

Kater

Dat had een Thelma and Louise voor tieners op kunnen leveren, of desnoods een kruising tussen Coyote Ugly en Road Trip, als het allemaal niet zo laf bleef. Goed, de meisjes bezondigen zich een avond aan alcoholische dranken, ook al zijn ze jonger dan 21. Maar dat doen ze wel in New Orleans, waar je maar 18 hoeft te zijn. En o, wat hebben ze de volgende dag een kater.

Maar hoewel Mimi zwanger is geraakt na een date-rape wordt de mogelijkheid van abortus zelfs niet genoemd. Nee, de dader nemen de grrrls zelf wel te grazen, terwijl de zwangerschap heel toevallig wordt afgebroken met een valpartij die een miskraam tot gevolg heeft. Zo wist het ene ongelukje de gevolgen van het vorige uit.

Spears zelf mag dan een trutje spelen dat op school alle feestjes miste om hoge cijfers te kunnen halen, ze oogt als een cock-teaser eerste klas. De arme Justin Long (Jeepers Creepers), die haar hoopt te ontmaagden, wordt op het moment supreme afgewezen door een in lingerie gehulde Britney.

Hilarisch

Ronduit hilarisch is dan weer de scène waarin Britney aan het kampvuur uit haar poëzie-album het nog onvoltooide dichtwerkje I'm Not A Girl Not Yet A Woman voordraagt. Dat het gedicht inmiddels als plaat een million-seller is geeft de scène iets surrealistisch. Verder heeft Britney ongeveer elke scène iets anders aan, terwijl ze toch met een miniscuul tasje reist.

Ach, Spears-fans (er waren er maar liefst 12 toen de mini-diva een persconferentie gaf!) zal het worst zijn. Hun paasvakantie kan niet meer stuk, zeker niet als Britney aan het begin van Crossroads op haar slaapkamer Madonna imiteert, als knipoog naar alle meiskes die Britney zelf imiteren. Maar Crossroads doet mij terugverlangen naar de tijd dat de -toen nog als tieneridool beschouwde- Madonna komedies als Desperately Seeking Susan maakte. Ook inclusief hit (Into the Groove), maar wel heel wat scherper.

Het ParoolDe Volkskrant

In 100 zalen