Angelina Jolie is tegenwoordig een toegewijd ambassadrice van de goede zaak, met haar werk voor de VN. Beyond Borders bewijst dat deze toewijding bepaald geen garantie is voor goede films. @

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

Jolie speelt in Beyond Borders aanvankelijk een rijkeluisdochter, Sarah, die in 1984 voor het eerst in aanraking komt met de goede zaak. Dat gebeurt nog netjes op een rijkelijk met champagne besprenkeld benefietbal, waar ze met haar man aanwezig is. De schellen vallen van haar ogen wanneer een actievoerder met een broodmager Afghaans jongetje naar binnen weet te dringen, en de feestvierders confronteert met de harde werkelijkheid.

Pianospel

Kort daarna gaat Sarah zelf naar Afghanistan, om hulpgoederen te brengen. In haar naïviteit betreedt Sarah met parfum besprenkeld het vluchtelingenkamp, wat haar op een sneer van de cynische artsen zonder grenzen-arts, Nick (Clive Owen) komt te staan. Sarah kent Nick nog als de man die het benefietfeestje verstoorde, maar hij is niet onder de indruk wanneer zij vertelt door hem geïnspireerd te zijn geraakt. Tot ze hem ontdooit met haar pianospel, midden in het vluchtelingenkamp nota bene.

Yorick van Wageningen

Vijf jaar later ontmoeten ze elkaar weer, in Cambodja. Sarah werkt inmiddels voor de UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de VN, en is stukken minder naïef. Nick is echter alleen maar cynischer geworden, en laat zijn weldoenerswerk financieren door de CIA, die graag heel andere hulp -wapens, informatie- in oorlogsgebieden wil smokkelen. De louche CIA-agent Steiger wordt overigens gespeeld door de Nederlander Yorick van Wageningen, die in de drie scènes die hij krijgt een goede indruk weet te maken met zijn Rutger Hauer-achtige rol.

Vluchtelingenkampkitsch

Dat kan helaas niet van Jolie gezegd worden, want de toewijding voor de goede zaak heeft helaas haar zicht op een goede rol vertroebeld. Beyond Borders begint nog aardig, door de cynische kijk op liefdadigheid van rijkelui als Jolie zelf. Maar naarmate de romantiek in het verhaal belangrijker wordt, verdwijnt de goede zaak net zo gemakkelijk naar de achtergrond en dient het slechts als decor voor een romance die alle grenzen overschrijdt. Niet alleen van de goede zaak, maar óók die van de goede smaak: door uitgemergelde hongerlijders te combineren met pianospel, en romantiek en reddingsacties verwordt Beyond Borders tot vluchtelingenkampkitsch die cynischer is dan alle personages bij elkaar. Dat pakt alleen goed uit voor Maddox, het Cambodjaanse weeskind dat Jolie tijdens de opnames adopteerde.

In 4 zalen