Een van de meest verrassende Oscarnominaties dit jaar was die voor de volkomen onbekende Iraanse actrice Shohreh Aghdashloo, in de categorie Vrouwelijke bijrol. Het maakt extra nieuwsgierig naar haar rol in The House of Sand and Fog. @@@@

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

Aghdashloo speelt -gedegen, maar niet opvallend- de vrouw van de Iraanse vluchteling Massoud (Ben Kingsley, die ook een Oscarnominatie voor zijn rol kreeg). Na een rijk leven in Iran -waar hij een hoge rang in het leger had- zijn ze tot een nederig leven in de VS veroordeeld. Massoud is nu wegwerker en pompbediende, maar houdt de schijn van een rijk leven op door boven zijn stand in een duur appartement te wonen. Aan deze geldverspilling lijkt een einde te komen wanneer Massoud de kans krijgt via een veiling een goedkoop huis aan zee te kopen.

Schijnwereld

Maar de eigenaresse van dat huis, Kathy (Jennifer Connelly), is niet van plan haar huis kwijt te raken. Nadat haar man bij haar wegging was ze maanden zo in de war dat ze haar post niet opende. In feite leefde zij net als Massoud in een schijnwereld, door tegen haar familie de schijn op te houden dat ze nog steeds gelukkig getrouwd was. Maar door het niet betalen van een enkele rekening dreigt ze nu haar huis kwijt te raken- ten onrechte. Gelukkig krijgt ze hulp van een agent (Ron Eldard), die haar uit het huis moest zetten maar medelijden met haar kreeg.

Spijker

Intussen betrekt Massoud met zijn familie het huis en begint hij aan een verbouwing. Kathy kan de sloop niet aanzien, stapt tegen het advies van haar advocate in het bouwterrein op, en trapt met haar blote voet in een spijker. De vrouw des huizes haalt de gewonde gastvrij binnen, niet wetende wie zij is. Na deze daad van medemenselijkheid loopt de zaak al snel uit de hand. Zeker wanneer de eerder zo hulpvaardige agent wel erg doortastend te werk gaat, om redenen die de zaak nog verder laten escaleren.

Getouwtrek

The House of Sand and Fog laat zien hoe misverstanden en onrecht ervoor kunnen zorgen dat weldenkende mensen recht tegenover komen te staan. Dat is ook een geliefd onderwerp van doorsnee tv-films, waarin vaak getouwtrek rond kinderen de inzet is. Maar The House of Sand and Fog stijgt hier -net als eerder dit jaar 21 Grams- bovenuit door het fraaie acteerwerk en het sterke script. Deze zorgen ervoor dat de sympathie van de toeschouwer steeds van de ene partij naar de andere verschuift. Daardoor is het drama lang niet zo zwart/wit als bij de doorsnee tv-film over juridische dwalingen en komt het onvermijdelijke tragische einde des te harder aan.

In 15 zalen