Met zijn rol als corrupte rechercheur in Training Day sleepte Denzel Washington zijn tweede Oscar in de wacht én maakte hij meteen korte metten met zijn imago van brave borst. In Out of Time speelt hij wederom een wetsdienaar die het niet zo nauw neemt met de wet. @@@

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

Drugsgeld

Deze Matt Lee Whitlock mag graag een biertje drinken op het werk, want er gebeurt zelden wat in het stadje in Florida waar hij de wet moet handhaven. Daarom kan zijn bureau de misdaad met een handvol agenten aan, en haalt Matt de voorpagina van de krant wanneer hij een lading drugsgeld onderschept. Geld dat niemand zal missen, stelt Chae (John Billingsley), de sarcastische lijkschouwer op het politiebureau. En dat brengt Matt op verkeerde ideeën...

Ondeugende spelletjes

In de proloog van Out of Time zien we Matt op een zwoele zomeravond op zijn gemak in actie komen wanneer een vrouw een inbraak meldt. Een inbreker wordt niet aangetroffen- wel een willig ‘slachtoffer’ dat Matt naar de slaapkamer leidt. We blijken getuige te zijn van de ondeugende spelletjes die Matt met zijn maîtresse uitvoert. Zij blijkt vervolgens ernstig ziek, maar een dure operaties zou haar kunnen redden. En dat drugsgeld ligt toch maar te branden in de brandkast, nietwaar? Tja, uit de proloog weet de kijker al dat ‘niets is wat het lijkt’ in Out of Time.

Fatale vrouwen

En Matt weet natuurlijk niet dat hij de speelbal is in een film noir, waar (on)voorspelbare wendingen en fatale vrouwen de dienst uitmaken. Een van die vrouwen is de beeldschone Alex Diaz (Eva Mendes, eerder naast Denzel te zien in Training Day), waarmee Matt in een scheiding ligt. Ze is bovendien detective en wordt op de zaak gezet wanneer Matts gerommel met de mazen van de wet vreselijk uit de hand loopt.

Bloedstollende scène

Out of Time is een thriller volgens het boekje, maar daar is niets mis mee zolang Carl Franklin nog een bloedstollende scène weet te peuren met weinig meer dan een faxapparaat, een telefoon en een computer als ingrediënten. En natuurlijk een hoofdpersoon Denzel Washington, waarmee Franklin eerder de film noir Devil in a Blue Dress maakte. Zonder Denzel was deze verder weinig opzienbarende thriller waarschijnlijk meteen in de videotheek beland. En dan hadden we wel het fraaie camerawerk van Theo van de Sande op groot doek moeten missen.

Het Parool: "Franklin laat hij je lang spartelen in spanning en onzekerheid. En hij weet het beste te halen uit zijn acteurs"
De Volkskrant: "middelmatige thriller (..) Washington speelt zijn rol op de automatische piloot"
In 30 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm