The Royal Tenenbaums is een komedie rond een excentrieke familie. Meestal hangen dergelijke mislukte filmgezinnen van losers aan elkaar, dit keer zijn het stuk voor stuk genieën, wat evenmin gemakkelijk is.

De jongste generatie Tenenbaums bestaat uit drie voormalige wonderkinderen: toneelschrijfster Margot (Gwyneth Paltrow), beursgoeroe Chas (Ben Stiller) en tenniswonder Richie (Luke Wilson). Maar twintig jaar rampsoed en falen heeft de herinnering aan de wonderkinderen weggevaagd. Ze zijn nu volwassen, en alle drie depressief. Van hun vader zijn ze al jaren vervreemd, maar daar zitten ze dan weer niet mee.

Pa Royal Tenenbaum (Gene Hackman) echter wel. Hij wil graag in het reine komen met zijn kroost, aangezien hij nog maar kort te leven heeft. Althans, dat beweert hij: dat hij inmiddels wegens geldgebrek uit zijn rainte hotelsuite is gezet speelt een veel doorslaggevender rol in zijn reünie-hang.Ma Tenenbaum (Anjelica Huston) ziet de terugkeer van de lompe Royal met argusogen aan, zeker nu er iets moois groeit tussen haar en de familie-accountant (Danny Glover)

New York

Wes Anderson, die eerder het hilarische Rushmore maakte, geeft in The Royal Tenenbaums een geheel eigen visie op zijn woonplaats New York. Er rijden alleen gedeukte taxi's van de firma Gypsy rond, alle opschriften zijn in hetzelfde lettertype, en de straten lopen op tot th Street. Het líjkt op New York, maar het is het nét niet, wat vervreemdend werkt.

Anderson leidt je voortdurend af met zijn obsessie voor details. De proloog van de film, waarin de Tenenbaums in sneltreinvaart aan het publiek worden voorgesteld, doet denken aan het duizelingwekkende eerste kwartier van Amélie. Anderson propt zijn beelden al net zo vol als de kamers van de personages, die uitpuilen van boeken, foto's, tekeningen, platen en andere aanwijzingen over hun karakter. Hij stapelt vondst op vondst, bij wijze van karakterontwikkeling.

Bij Rushmore, dat minder hoofdpersonen telde, was die balans tussen personages en vondsten wellicht beter in evenwicht. Maar ook wie Rushmore nooit zag zal prettig verrast worden door Andersons originele en droogkomische kijk op de wereld.

Het ParoolDe Volkskrant

In 15 zalen