Rechtbankdrama met soufflé-neigingen

Ashley Judd is een geslepen advocate met een glanzende carrière en een fraai huis in San Francisco. Daar wil ze een gezinnetje stichten met Jim Caviezel.

Die idylle wordt versplinterd als er wordt ingebroken. Er wordt geen familie-erfstuk gestolen en er raakt ook niemand gewond, maar politie-onderzoek levert een onverwacht resultaat op. De vingerafdrukken van de heer des huizes blijken namelijk toe te behoren aan ene Chapman, een deserteur die nog een straf heeft uit te zitten wegens misdragingen in de vuile oorlog van El Salvador. En Caviezel beweert toch echt Kubik te heten.

Natuurlijk ontkent Caviezel in alle toonaarden -komt dat even goed uit dat zijn vrouw -hoe toevallig- advocate is. Militair recht is helaas niet haar sterkste kant. Ze krijgt bij wijze van versterking een broekie toegewezen waarin ze geen vertrouwen heeft.

Bekend steekspel

Dus zoekt ze een oude rot, die ze vindt in Morgan Freeman, een advocaat die probeert van de drank te blijven en daarom ook niet echt stabiel overkomt. Maar het bekende juridisch steekspel kan beginnen: "objection, your honor!"

Ashley Judd lijkt sinds Kiss The Girls (ook met Freeman) en Double Jeopardy het prototype van de sterke, sexy heldin. Toch werkt ook High Crimes volgens het nare scenario-principe dat een sterke heldin erom vraagt om gebroken te worden. Het is even een uurtje wachten, maar dan krijgen alle tegenslagen Judd op de knieën en in tranen.

Traag


High Crimes

Het ParoolDe Volkskrant