Scarlett Johansson blijft kunstenaars inspireren. Na haar glansrol in Lost in Translation speelt ze nu een zeventiende-eeuwse dienstmeid die Johannes Vermeer inspireert tot het beroemde schilderij Girl with the Pearl Earring. Dat levert zowaar een spannende film op over een schilder en zijn muze. @@@@

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Plak

Scarlett speelt Griet, een meisje van bescheiden afkomst die de kost moet gaan verdienen wanneer haar vader blind wordt. Ze komt als dienstmeid te werken in het huis van Johannes Vermeer (Colin Firth), een introverte man die onder de plak zit bij zijn vrouw en schoonmoeder. Vermeer is katholiek, heeft dus een groot gezin, en sukkelt om die reden met geldproblemen. Lucratieve opdrachten van zijn geldschieter Van Ruyven (Tom Wilkinson) kan hij niet laten schieten, ook al laat de schilderkunst zich niet afdwingen.

Van links

Intussen ontdekt Griet al schoonmakend het atelier van Vermeer en is ze onder de indruk van gewijde sfeer in deze kraamkamer van de kunst, waarin het licht steevast van links komt. Griet zegt weinig -ze is tenslotte slechts de dienstmeid- maar uit subtiele opmerkingen (over de lichtval door de ramen) blijkt dat ze meer begrip voor Vermeers kunst heeft dan de alle anderen in het huis, kunstkennner Van Ruyven meegerekend. Griet leeft zienderogen op wanneer de schilder haar leert verf te mengen, maar dat kweekt jaloezie in huize Vermeer.

Tableaux vivants

De tragiek van Griet is natuurlijk dat deze getalenteerde vrouw in de verkeerde eeuw werd geboren,en veroordeeld was tot een leven van poetsen. De fraaie tableaux vivants worden dan ook regelmatig afgewisseld met beelden van huishoudelijke handelingen, om de kijker ervan te doordringen hoe zwaar het leven was voor een Delftse dienstmeid anno 1665. Het is de verdienste van regisseur Webber, maar vooral de weer formidabele Johansson dat dit gevoel met een minimum aan dialoog overkomt. Dat Griet een verzinsel is en kunsthistorici in werkelijkheid geen flauw idee hebben wie het Meisje met de Parel op Vermeers schilderij is, draagt alleen maar bij aan het mysterie.

Het Parool: "broeierig en beeldschoon (..) een wonder van ingetogenheid"
De Volkskrant: "een drakerig verhaal, maar dat meisje! En dat licht!"
In 12 zalen