De eerste speelfilm die na de omverwerping van Taliban-regime in Afghanistan is gemaakt, handelt over dat schrikbewind. Dat ligt voor de hand, en dat het geen opbeurende film is geworden is evenmin een verrassing. Toch is Osama niet zomaar een met lapmiddelen in elkaar gezette aanklacht tegen onderdrukking: het is een prachtig gemaakte speelfilm, en tevens een wrange variant op het coming-of age-thema. Dat is vooral de verdienste van Barmak, die de film schreef, regisseerde en produceerde, onder moeilijke omstandigheden. @@@@

Docudrama over het tragische lot van een Afghaans meisje ten tijde van het Taliban-regime gaat door merg en been.

Kafka

Hoofdrolspeelster Marina Golbahari speelt een twaalfjarig meisje die met haar moeder in een ziekenhuis werkt. Als de Taliban het ziekenhuis sluit verdwijnt meteen de enige bron van inkomsten van dit uit drie generaties vrouwen bestaande gezin. Want de vader en broer van het meisje leven niet meer, en vrouwen mogen niet werken van de Taliban. Ze mogen zelfs niet meer de deur uit: dat mag alleen onder begeleiding van een mannelijk familielid. En die zijn er dus niet meer- het is Kafka op zijn Afghaans.

Mullah

In wanhoop besluiten moeder en oma het jonge meisje kort te knippen, om haar voor jongetje te laten doorgaan. Zo kan ze tenminste bij de bevriende melkboer werken en hebben ze tijdelijk weer wat te eten. Maar de regels en de willekeur van het Taliban-regime treffen de jonge 'Osama' zoals een handig buurtjongetje het kortgeknipte meisje noemt.

Ze wordt geronseld voor een religieuze school, waar ze niet alleen moet leren bidden, maar ook baden volgens de koran. Dan is het slechts een kwestie van tijd voor de mullah haar ware identiteit ontdekt.

In this World

Osama, dat eerder dit jaar op het filmfestival van Rotterdam draaide en afgelopen weekend nog op het Amnesty Filmfestival, biedt een indringend beeld van de recente geschiedenis. In This World liet vorig jaar zien dat het na de Taliban niet veel voorspoediger gaat in Afghanistan. Maar Osama toont dat het leven onder een regime van religieuze fanatici nog een graadje erger was, zeker voor vrouwen.

Het Parool: "aangrijpend avontuur (..) overtuigende aanklacht tegen religieus fanatisme"
De Volkskrant: "grimmige vertelling"
In 5 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm