AMSTERDAM - Het marktaandeel van de Nederlandse films in de bioscopen is flink gedaald in 2012. Van de ruim 30 miljoen bezoekers kocht 16,3 procent een kaartje voor een Nederlandse film. 

In 2012 stond de teller op 30,6 miljoen bezoekers, 0,6 procent meer dan in 2011. Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie, maakte dit dinsdag bekend op de nieuwjaarsbijeenkomst in Amsterdam.

Vorig jaar kwamen er in totaal 60 nieuwe zalen bij en groeide het aantal stoelen tot bijna 134.000. Vooral in de nieuw geopende bioscopen en de grote steden was sprake van groei, maar de meeste anderen zagen de bezoekersaantallen dalen.

Gooische Vrouwen

Opvallend is dat de filmhuizen maar liefst 20 procent meer bezoekers trokken dan het jaar ervoor. De Nederlandse film was iets minder populair: 16,3 procent bezocht er eentje van eigen bodem tegen 22,3 procent in het jaar ervoor.

De kaskraker Gooische Vrouwen leidde in 2011 volgens Wolfers tot een ietwat vertekend beeld. Mensen in Noord-Holland gingen het meest naar een Nederlandse film, in tegenstelling tot de Limburgers die, zo stelde de voorzitter, ''er blijkbaar niet zo veel mee hebben''.

De nieuwe Bondfilm Skyfall trok afgelopen jaar de meeste bezoekers: bijna 2 miljoen. De Franse film Intouchables, eveneens een grote hit, volgde op de tweede plek. Alles is familie was met al meer dan 640.000 kijkers de best bezochte Nederlandse productie.

Zorgen

De bioscoopbranche maakt zich grote zorgen over de bezuinigingen van de overheid op film.

''Het budget voor Nederlandse films is vanaf 1 januari 2013 heel fors teruggelopen'', zei Winnie Sorgdrager, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten in een videoboodschap. '

'Iedereen maakt zich zorgen, maar er gebeurt niks. Het moet niet zo zijn dat de branche alles gaat betalen. Ik hoop dat er ook nog wel iets van de overheid komt. In 2013 vindt er een filmtop plaats. Hopelijk levert die iets meer budget op voor film.''

Wolfers stipte verder de teruggelopen dvd-verkoop aan. Die nam met bijna een kwart af. Het kijken van films tegen betaling via internet nam toe. De voorzitter verwacht dit jaar de eerste ''Spotify-achtige diensten'' waarbij je bij een abonnement een aantal films kunt kijken.