Verhoeven vindt producent voor Jezusfilm

AMSTERDAM - Paul Verhoeven lijkt eindelijk te kunnen beginnen met de verfilming van zijn boek Jezus van Nazareth - Een Realistisch Portret, dat in 2007 verscheen.

De Nederlandse filmmaker heeft in Chris Hanley, die onder meer American Psycho maakte, een Amerikaanse producent gevonden. Dat schrijft de Amerikaanse film- en tv-site Deadline.

Verhoeven schreef het boek na zo'n twintig jaar onderzoek en wilde het onderwerp altijd al verfilmen. Het scenario wordt geschreven door Roger Avary, die in 1994 samen met Quentin Tarantino een Oscar won voor het script van Pulp Fiction.

Verhoevens boek is om een aantal redenen controversieel. Ten eerste gelooft hij niet in alle wonderen die Jezus volgens het Nieuwe Testament zou hebben voltrokken.

Zijn meest spraakmakende opinie is dat Jezus de bastaardzoon was van een Romeinse soldaat die zijn moeder had verkracht, volgens de filmmaker toen een veelvoorkomend verschijnsel.

Idealen

Vorig jaar vertelde Verhoeven waarom de persoon Jezus van Nazareth hem zo interesseerde. "Jezus kwam met een geheel nieuwe set idealen en opvattingen, over naastenliefde en vergeving, die haaks stonden op die van de Romeinen. Ik denk dat hij gekruisigd is omdat ze bang waren voor de politieke gevolgen van deze man, die steeds meer volgelingen kreeg."

Bijbelverfilmingen lijken de laatste tijd populair in Hollywood. Ridley Scott is bezig met Exodus, over Mozes en zijn tien geboden. Ook Steven Spielberg wil een film maken over dit onderwerp en de twee regisseurs doen officieus hun best om als eerste hun film af te leveren.

Dan is er nog de film over Noach en de Zondvloed, van Black Swan-regisseur Darren Aronofsky. Deze film is het verst gevorderd, met Russell Crowe, Jennifer Connelly en Emma Watson in de hoofdrollen en moet in 2014 verschijnen.

De geplande film over Judas Maccabeüs van Mel Gibson is afgeketst omdat de Australiër bonje kreeg met scenarist Joe Eszterhas.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie