De Oscars worden dit jaar vroeger dan ooit uitgereikt, nog wel op een schrikkeldag. Het belooft weer spannend te worden, maar desondanks waagt Nu.nl zich ook dit jaar aan een Oscarvoorspelling. En wel onder het jaarlijkse tweeledige motto: wie krijgt hem en wie zou hem moeten krijgen?

BESTE MANNELIJKE BIJROL

Alec Baldwin - THE COOLER
Benicio Del Toro - 21 GRAMS
Djimon Hounsou - IN AMERICA
Tim Robbins - MYSTIC RIVER
Ken Watanabe - THE LAST SAMURAI

ZOU MOETEN WINNEN: Del Toro is weer geweldig in 21 Grams, maar zijn Oscar voor Traffic ligt nog vers in het geheugen. Hounsou was als kunstenaar met aids meer dan aardig, maar desondanks niet Oscarwaardig. Watanabe mag zich tevreden stellen met het feit dat hij Cruise van het doek speelde. Omdat ik The Cooler niet heb gezien blijft over: Tim Robbins, die de meest complexe rol had in het hooggewaardeerde Mystic River. Hij heeft hem verdiend.
GAAT WINNEN: Tim Robbins. Zie boven.

NASCHRIFT: En Tim kreeg hem dan ook, zichtbaar geroerd.BESTE VROUWELIJKE BIJROL

Shohreh Aghdashloo - HOUSE OF SAND AND FOG
Patricia Clarkson - PIECES OF APRIL
Marcia Gay Harden - MYSTIC RIVER
Holly Hunter - THIRTEEN
Renée Zellweger - COLD MOUNTAIN

ZOU MOETEN WINNEN: Iedereen behalve Zellweger, omdat haar komische rol karikaturaal en eendimensionaal is. Gay Harden en Hunter zijn altijd goed, maar hebben al een Oscar, en Clarkson is -zonder Oscar in bezit- ook altijd goed, dus zal ook weer stralen in Pieces of April. Die film heb ik echter nog niet gezien, evenmin als House of Sand and Fog. Maar een Iraanse actrice met een onuitsprekelijke naam op een Amerikaans podium zou een mooie shock to the system zijn.
GAAT WINNEN: Zellweger voor Cold Mountain, tevens troost-Oscar voor die productie.

NASCHRIFT: Ook hier geen verrassingen: Oscar voor Zellweger, die vervolgens in sneltreinvaart half Texas bedankte.BESTE MANNELIJKE HOOFDROL

Johnny Depp - PIRATES OF THE CARIBBEAN: THE CURSE OF THE BLACK PEARL
Ben Kingsley - HOUSE OF SAND AND FOG
Jude Law - COLD MOUNTAIN
Bill Murray - LOST IN TRANSLATION
Sean Penn - MYSTIC RIVER

ZOU MOETEN WINNEN: Murray, voor zijn prachtrol, of Penn, voor zijn continue stroom aan prachtrollen.
GAAT WINNEN: Penn scoort het best bij de bookmakers, met Murray op zijn hielen. Want een komiek in een serieuze rol, daar houden ze wel van in Hollywood. Omgekeerd maakt Depp (een serieus acteur in een komische rol) minder kans, al won hij wel net een SAG-award. Kingsley heeft al een Oscar en Cold Mountain is afgezien van Zellweger de gedoemde verliezer- leuk voor Zellweger, sneu voor Law. Maar goed, Penn dus, na drie eerdere nominaties. Toen was hij er niet bij, dus zal hij nu ook wel weer schitteren door afwezigheid.

NASCHRIFT: Penn was er gelukkig wel want hij kreeg hem inderdaad. En stak vervolgens een fraaie getimede speech af.BESTE VROUWELIJKE HOOFDROL

Keisha Castle-Hughes - WHALE RIDER
Diane Keaton - SOMETHING'S GOTTA GIVE
Samantha Morton - IN AMERICA
Charlize Theron - MONSTER
Naomi Watts - 21 GRAMS

ZOU MOETEN WINNEN: Meisje Keisha mag trots zijn op haar nominatie, Keaton eveneens voor een rol waar weinig vlees aan zat. Dat kan niet gezegd worden van Theron als seriemoordenaar in Monster, en evenmin van junkiemoeder Watts in 21 Grams. Maar dat zijn het soort 'showy rollen aan de rand van het bestaan' die al te gretig hengelen naar een Oscar. Samantha Morton daarentegen speelt heel opvallend al een aantal jaar sterke rollen, zoals in Morvern Callar, en ook in het ondergewaardeerde In America. Haar gun ik die Oscar het meest. Of eigenlijk Scarlett Johansson voor Lost in Translation dan wel Girl with the Pearl Earring, maar ja: ze is niet genomineerd.
GAAT WINNEN: Theron heeft ondanks het controversiële onderwerp van Monster al vrijwel alles gewonnen -Golden Globe, SAG Award- en heeft daarom de beste kaarten voor de Oscar. Bovendien: je volvreten voor een rol, dat werkt altijd (zie: De Niro in Raging Bull).

NASCHRIFT: Wederom geen verrassing: de Oscar ging naar Theron.BESTE OORSPRONKELIJKE SCRIPT

Denys Arcand - THE BARBARIAN INVASIONS
Steve Knight - DIRTY PRETTY THINGS
Andrew Stanton, Bob Peterson, David Reynolds - FINDING NEMO
Jim Sheridan, Naomi Sheridan, Kirsten Sheridan - IN AMERICA
Sofia Coppola - LOST IN TRANSLATION

ZOU MOETEN WINNEN: Dirty Pretty Things was een halfbakken thriller en hoort niet in dit rijtje thuis. Lost in Translation moest het meer van de acteurs hebben dan van een briljant script- met andere acteurs was de film lang niet zo mooi geworden. Voor In America kan hetzelfde worden gezegd. Finding Nemo daarentegen zit vol briljante vondsten. En waarom zou een animatiefilm niet voor Beste script mogen winnen?
GAAT WINNEN: Lost in Translation maakt desondanks de beste kans- maar vlak In America niet uit.

NASCHRIFT: Goed gegokt, dan wel goed voorspeld: Oscar voor Sofia Coppola.BESTE BEWERKTE SCRIPT

Shari Springer Berman & Robert Pulcini - AMERICAN SPLENDOR
Bráulio Mantovani - CITY OF GOD
Peter Jackson, Frances Walsh, Philippa Boyens - THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING
Brian Helgeland - MYSTIC RIVER
Gary Ross - SEABISCUIT

ZOU MOETEN WINNEN: American Splendor, dat op een briljante manier de stripboeken van Harvey Pekar tot leven bracht- met behulp van de bedenker zelf én de acteur die hem speelt. Dat klinkt raadselachtig, maar zeg maar de Adaptation van dit jaar.
GAAT WINNEN: Mystic River, maar niet meteen hate-mails sturen- Return of the King komt later aan bod, als de echte grote jongens aan de beurt zijn.

NASCHRIFT: Dat worden dus toch hate-mails, vrees ik: LOTR had een clean sweep, en verzilverde elke nominatie.BESTE ANIMATIEFILM

Brother Bear
Finding Nemo
The Triplets Of Belleville

ZOU MOETEN WINNEN: Makkie: Finding Nemo natuurlijk.
GAAT WINNEN: Makkie: Finding Nemo natuurlijk.

NASCHRIFT: inderdaad, een makkie.BESTE BUITENLANDSE FILM

The Barbarian Invasions (Canada)
Evil (Zweden)
The Twilight Samurai (Japan)
Twin Sisters (De Tweeling) (Nederland)
Zelary (Tsjechie)

ZOU MOETEN WINNEN: Een stuk lastiger te zeggen, en helemaal onmogelijk als je er maar één hebt gezien.
GAAT WINNEN: De Tweeling maakt als oorlogsdrama een goede kans onder de oudere Academy-leden. Maar The Barbarian Invasions staat ook goed genoteerd, als ouderen-met-kanker-drama. En Nederland zat vaak bij de laatste vijf de laatste jaren. Toch gok ik op De Tweeling, omdat het een sterke film is die ook bij niet-Nederlanders een snaar raakt.

NASCHRIFT: Verkeerd gegokt, helaas ook voor De Tweeling: de Oscar ging naar The Barbarian Invasions, de grootste concurrent.BESTE FILM:

The Lord Of The Rings: The Return Of The King
Lost in Translation
Master And Commander: The Far Side Of The World
Mystic River
Seabiscuit

ZOU MOETEN WINNEN: The Lord Of The Rings: The Return Of The KingNiet alleen om van het gezeur van die verongelijkte LOTR-fans af te zijn, maar uiteraard ook omdat de leden van de Academybeseffen dat het de laatste kans is voor de LOTR-trilogie. En natuurlijk ook omdat het een baanbrekend filmproject is dat zijn navolging niet kent. Het zou onterecht zijn als de mindere kostuumfilm -Master and Commander- nu ineens met de eer zou gaan strijken.
GAAT WINNEN: The Lord Of The Rings: The Return Of The King. En wel om de hierboven genoemde redenen.NASCHRIFT: Helemaal goed.BESTE REGIE:

Fernando Meirelles - CITY OF GOD
Peter Jackson - THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING
Sofia Coppola - LOST IN TRANSLATION
Peter Weir - MASTER AND COMMANDER: THE FAR SIDE OF THE WORLD
Clint Eastwood - MYSTIC RIVER

ZOU MOETEN WINNEN: Jackson, om de redenen die ook al bij Beste Film werden gegeven. Mereilles en Coppola mogen de nominatie al als genoeg eer beschouwen, Eastwood heeft er al een (voor Unforgiven), alleen Weir zou roet in het LOTR-feestje kunnen gooien.
GAAT WINNEN: Jackson, om de inmiddels bekende redenen. En wellicht ook omdat LOTR: ROTK verder alleen voor technische Oscars is genomineerd- geen acteerprestatie wist het tot nominatie te schoppen. The Academy wil vast graag een bekend gezicht op het podium zien- en dat is opper-hobbit Peter Jackson intussen wel.NASCHRIFT: En ook deze werd verzilverd. One Ring to rule them all, and eleven Oscars to prove it!