
Festival van Cannes traditioneel geopend
Op de Croisette zag het aan het begin van de avond zwart van de mensen die een glimp op hoopten te vangen van Bruce Willis, Edward Norton, Bill Murray of iemand anders van de enorme cast van Moonrise Kingdom, de nieuwe tragikomedie van Rushmore-regisseur Wes Anderson.
De wat bizarre film vertelt over twee 12-jarigen die in 1965 hun scoutingkamp onder leiding van Scout Master Ward (Norton) ontvluchten. De jonge renegades verschuilen zich op een klein strandje, waar zij met bloemen in hun haar praten over het leven, dansen en hun eerste echte zoen uitwisselen.
Ondertussen stellen de licht gestoorde volwassen autoriteiten (onder leiding van dorpssheriff Bruce Willis) om de ontspoorde verliefden weer in het vizier en daarna gareel te krijgen.
Inhoud
Zoals eigenlijk altijd het geval is bij Anderson gaat vorm flink boven inhoud: het beeld is doorlopend zwanger van de rare composities, felle kleuren of andere vondsten. Maar inhoudelijk schiet de regisseur toch wat te kort: het verhaal wil eigenlijk grappig noch écht interessant worden.
En dan duren die anderhalf uur excentrieke types die nooit echt lijken te communiceren heel lang te duren. Ook de persconferentie leverde vrij weinig op. Bill Murray (die een groot deel van de tijd met zijn ogen gesloten aan de tafel zat) oogstte het grootste lachsalvo met zijn opmerking dat de reis naar Cannes de enige vorm van betaling was die de cast voor de film had ontvangen.
Cohen
Verder werd de aandacht vooral opgeëist door Sacha Baron Cohen, die ter promotie van zijn Dictator met zijn grote fopbaard en een heuse kameel voor het Carlton Hotel verscheen. Helaas begon de stunt een uur te laat, zodat ik het (op weg naar het volgende interview) moest doen met een aanblik van Cohen die in de gang van het hotel zijn tekst nog uit zijn hoofd stond te leren.
De meeste indruk van de dag wekte Alec Baldwin, die de pers te woord stond ter promotie van de nieuwe Dreamworks-animatie Rise of the Guardians. De film vertelt over een bondgenootschap van alle magische wezens waar kinderen in hun jonge jaren in geloven en werd door een collega op basis van de vertoonde footage al ‘Watchmen voor kids’ gedoopt.
Kerstman
Baldwin, die de stem van de Kerstman heeft ingesproken, zat enorm op zijn praatstoel en vertelde openhartig over zijn mislukte huwelijk met Kim Basinger, zijn toekomstambities en het enorme respect dat hij heeft voor de schrijvers van hitserie 30 Rock waarin hij de hoofdrol vertolkt.
"Wij kunnen niet zoals bijvoorbeeld op HBO vaak gebeurt onze toevlucht zoeken tot een veelvuldig gebruik van het f-woord. Dat maakt het nog veel knapper dat de serie al zo lang zo enorm grappig is."