ROTTERDAM - Het International Film Festival Rotterdam gaat onderzoeken waarom het aantal bezoekers dit jaar zo is afgenomen.

In de bezoekersenquête, die jaarlijks door meer dan 10.000 bezoekers na afloop wordt ingevuld, komen daarover vragen te staan die duidelijk moeten maken waarom er dit jaar bijna 70.000 kaartjes minder werden verkocht.

Dat heeft zakelijk directeur Janneke Staarink zondag gemeld.

''We hadden de terugloop deels ingecalculeerd'', stelt Staarink. ''Want we hebben het programma dit jaar iets compacter gemaakt. Minder vertoningen en evenementen betekent minder bezoeken.'' Maar het is niet duidelijk of deze aanpassing van het programma in verhouding staat tot de terugloop van het aantal verkochte kaartjes. Vorig jaar werden 340.000 kaartjes verkocht.

Recessie

De recessie zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld, aldus de zakelijk directeur. ''Mensen moeten keuzes maken, en die vallen soms negatief uit voor grote culturele evenementen'', stelt ze.

''Wij zitten aan het begin van het jaar. Dus het blijft afwachten of deze trend zich ook aftekent bij andere festivals.''

Prijsverhoging

Staarink vindt het lastig inschatten in hoeverre de prijsverhoging van de kaartjes dit jaar een rol heeft gespeeld. ''We hebben een eenduidiger prijs doorgevoerd, zodat alle losse kortingen verrekend zijn tot één vaste prijs'', legt ze uit.

''Maar wij horen in de wandelgangen dat mensen liever een lagere vaste prijs betalen en daar bovenop extra toeslagen krijgen.'' Het festival kan nog niet aangeven of de nieuwe constructie volgend jaar weer wordt losgelaten.

Het is ook nog niet duidelijk wanneer de resultaten van het onderzoek onder de bezoekers bekend zijn.