AMSTERDAM - Regisseur Dick Maas blijft zich door het Filmfonds tegengewerkt voelen. De filmmaker is fel in zijn bewoordingen over de organisatie die subsidie verleent aan Nederlandse films.

Maas, bekend van onder andere Amsterdamned, Flodder en Sint, vertelt in een gesprek met NU.nl dat het Fonds hem afschildert als een zeurpiet.

''Omdat ik altijd geld krijg, maar zo zit het niet. Ze gooien nu al die fondsen op een hoop. Ik vind het raar dat het reguliere fonds nu bij het suppletiefonds wordt opgeteld. Onder anderen ik ben daar de dupe van. Ik hoor het fonds nooit over het Mediafonds, waar veel artistieke films terecht kunnen.''

Veel moeilijker

Maas wil publieksfilms maken, maar voelt zich flink tegengewerkt. ''Ze willen niet zien dat een goede actiefilm meer geld kost om te maken. Dat is veel moeilijker te financieren dan een doorsnee film, een klein drama bijvoorbeeld.''

Volgens Maas krijgen die films zelfs méér geld. ''Dan gaat het opeens over 65 procent-regelingen, maar daar ga ik je niet mee vermoeien. Een publieksfilm mag maar voor 50 procent van het budget staatsteun krijgen.''

Stuk duurder

Volgens Maas hoeven de arthousefilms maar een half miljoen uit de markt te halen om het plaatje gefinancierd te krijgen. ''Getallen wisselen natuurlijk per productie, maar het zal niet veel schelen. Een publieksfilm is meestal een stuk duurder dan een artistieke film. Ik moet twee en een half miljoen uit de markt halen om hetzelfde eindresultaat te bereiken.''

''Daarom vraag ik 850.000 euro om een budget van vijf miljoen bij elkaar te krijgen. Daar halen ze dan gewoon een half miljoen af, want ik zou dat zelf wel uit de markt kunnen halen. Dan denk ik: Ja maar hallo jongens, zo werkt dat niet. Een publieksfilm kan meer geld uit de markt halen dan een artistieke film. Maar dat verschil is natuurlijk geen miljoenen Hoogstens een paar ton.''

Europese potjes

''Sommige films kunnen Europese potjes aanspreken'', vertelt Maas. ''Een film als Zwartboek had het wat dat betreft eenvoudiger. Daar kon vanwege het onderwerp en vanwege het feit dat er een aantal buitenlandse acteurs in meespelen, aanspraak maken op Duitse financiering. Ook bij kinderfilms wil het nog weleens lukken om geld uit het buitenland te halen.''

Met Sint is het Maas niet gelukt geld uit Duitsland te halen. ''Het horrorgenre ligt daar onder vuur. Mijn volgende project Para, dat een half miljoen minder krijgt van het fonds dan gevraagd, is een door en door Hollandse film. Die kan nauwelijks buitenlands geld aantrekken.''

''Als je wilt dat actiefilms die een groot publiek aanspreken gemaakt blijven worden, dan moet je daar meer geld aan geven. Dat weigeren ze te doen en daarom blijf ik zeuren. Misschien moet het fonds mij maar eens vertellen hoe ik dat financieringsgat van 0.5 miljoen moet dichten.''

Reactie Filmfonds

Doreen Boonekamp, directeur van het Filmfonds, zegt in een reactie: ''Zoals ik vorige week al aangaf, moet het Filmfonds met beperkte middelen werken. Er zijn zo’n 60 procent meer aanvragen dan het Fonds kan honoreren, dan is er altijd sprake van een natuurlijk spanningsveld.''

''Vorig jaar ging er van ons speelfilmbudget 17,6 miljoen naar de commerciele film en 7 miljoen naar de artistieke film. Wij zijn ons ter dege bewust dat films die een groter budget nodig hebben een andere financieringsbehoefte hebben dan films met een laag productiebudget. Het Fonds voorziet daarin met specifieke regelingen.''

boonekamp
(c) ANP | Doreen Boonekamp

''Voor een film gericht op een groot publiek kan, wanneer de financiering van een film voor 70 procent is gegarandeerd, een aanvraag voor suppletiemiddelen worden gedaan tot een maximumbedrag van 1,5 miljoen euro en maximaal 30 procent van het productiebudget. De reguliere bijdrage van het Fonds komt daar dus bovenop.''

Een Arthouse film kan geen beroep doen op een bijdrage uit die regeling, zegt Boonekamp. ''Dus het bedrag waar zij mee moeten werken is in de regel veel lager. Bovenstaande vergelijking van Dick Maas strookt daarom niet helemaal met de realiteit.''