AMSTERDAM - De makers van Claustrofobia, de eerste grote Nederlandse speelfilm die alleen online te zien is, zijn twee en een halve maand na de release tevreden over het aantal kijkers.

Dat vertelt Edward van ‘t Wout van Snoooep Entertainment, het bedrijf dat de online thriller op de markt bracht.

''We zijn nu een paar maanden onderweg en hebben tussen de 15.000 en 20.000 kijkers gehad. Sinds 11 juni via onze website en sinds kort ook op de Apple-devices, met onze app.''

Van ’t Wout is tevreden over dat aantal kijkers. ''Het is één groot experiment. Je hebt geen idee wat zo’n eerste project doet. Maar we mogen niet klagen. De film is nu bijna verkocht aan een partij in Noord-Amerika en we zijn ook in gesprek met andere landen.''

''Eind september is Claustrofobia te zien op het witte doek op het Nederlands Film Festival in Utrecht. Echt op het witte doek dus, in de Rembrandt 1.''

Nieuwe projecten

Het experiment smaakt naar meer. ''We zijn nu bezig met twee nieuwe projecten, die we op dezelfde manier op willen gaan zetten. Films die uitsluitend via de pc of tv’s met internetaansluiting te zien zijn tegen een geringe bedrag, eventueel met hulp van adverteerders.''

''We zien dat online films steeds meer worden geaccepteerd. De verschuiving van kijken in de bioscoop of vanuit je luie stoel is al een tijd gaande, daar spelen wij op in.''

Bekijk de trailer

De droom van Edward van ’t Wout is de status van Gouden Film -100.000 kijkers- bereiken. ''Maar daar moet je niet te zwaar aan tillen. Onze eerste film zat kwalititatief goed in elkaar en wordt gewaardeerd. Dat is voor ons belangrijk.''