Heerlijke tienersatire rond twee tegendraadse meiden

Bij stripverfilmingen denkt men doorgaans aan spetterend aktiewerk, waarin de special effects van het doek spatten. En als zo'n stripverfilminging dan ook nog 'Ghost World

Maar hoewel een van de twee hoofdpersonen in een scène een Batman-masker draagt bevat Ghost World geen enkel hi-tech special effect. In plaats daarvan is de film een verrassend leuke en inventieve tienerkomedie voor alle leeftijden.

Loser

De Ghost World waar de titel naar verwijst is dan ook de hedendaagse spookstad van volkomen inwisselbare koffietentjes, lunchrooms, winkels en boetieks. In deze fantasieloze bouwsels laten Enid (Thora Birch) en Rebecca (Scarlett Johansson) hun fantasie de vrije loop.

Ze bestuderen hun medemensen, meestal gevolgd door vinnig commentaar. Daarbij zien ze graag even uit het oog dat ze zelf net hun middelbare school hebben afgemaakt en hun leven doelloos voor hen ligt. Veel liever reageren ze op een moedeloos stemmende contactadvertentie, om te zien wat voor loser daarop afkomt. En als vervolgens ultieme loser Seymour (Steve Buscemi) binnenkomt, weten ze dat ze aan hem een gemakkelijke prooi hebben. Zo gemakkelijk, dat Enid ter plekke spijt van de puberstreek krijgt, en alles in het werk stelt om Seymour aan een vrouw te helpen. Met nog rampzaliger gevolgen.

Droogkomisch

Regisseur Terry Zwigoff, die eerder een geweldige documentaire over striptekenaar Robert Crumb maakte, moffelt de achtergrond van Ghost World niet weg. De strips van Daniel Clowes zijn simpel te herkennen in de fragmentarische opbouw van de film: met korte, droogkomische scènes, die lezen als strips. Daardoor zit de film vol scènes die steeds net een andere kant opgaan dan je verwacht.

Ghost World is net zo rijk aan details als de volgepropte tienerkamer van Enid, of het vrijgezellen-equivalent van Seymour, die 78-toerenplaten en oude filmposters spaart.Ghost World biedt tal van memorabele en geestige personages, zoals de grootogige Ileana Douglas als over-enthousiaste lerares handvaardigheid, of de vechtstokjes-zwaaiende maniak die de plaastelijke supermarkt onveilig maakt. Sarcastisch is de film zeker -Enid is nu eenmaal geen Amélie- maar het bitterzoete einde compenseert de aanvankelijk scherpe toon. Bovendien tillen die rake dialogende film ver boven het genre 'tienerfilm' uit. Absolute aanrader.

Het ParoolDe Volkskrant

In 7 zalen