AMSTERDAM - Amerikaanse bioscoopgangers verkiezen massaal de gewone versie van grote zomerfilms boven de 3D-versie.

Zo ging bij de twee grote 3D-films van de afgelopen maand, Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides en Kung Fu Panda 2, tweederde van de bezoekers naar de reguliere voorstelling. Hierdoor brachten deze films beduidend minder op dan was voorspeld, schrijft het Amerikaanse tijdschrift Entertainment Weekly.

De opbrengst van 3D-kaartjes was bij beide films minder dan helft van de totale opbrengst. Dit terwijl 3D-kaartjes altijd een paar dollar duurder zijn dan '2D-kaartjes' voor dezelfde film.

Dit kan aan twee dingen liggen. Ofwel de bioscoopbezoeker is de 3D-films inmiddels moe, of het is simpelweg een dipje in de almaar stijgende populariteit van 3D-films. Hoe dan ook is Wall Street niet blij met deze resultaten. RealD, marktleider in 3D-technologie, zag de waarde van zijn aandelen de afgelopen twee weken met 26 procent kelderen.

Overvoerd

Naast de hogere prijzen voor de '3D-ervaring' lijkt de overvloed aan 3D-films een belangrijke reden voor de tegenvallende resultaten van 3D-voorstellingen. In 2009 verscheen gemiddeld één 3D-film per maand. Alleen in de afgelopen maand waren dat er in de Verenigde Staten al vier - elk weekeinde één. Zo wordt de consument wellicht overvoerd.

Daarin komt voorlopig geen verandering. Zo kan de bioscoopganger zich deze zomer verheugen op 3D-voorstellingen van Green Lantern, Cars 2, Transformers: Dark of the Moon, Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2, Captain America: The First Avenger, The Smurfs, Final Destination 5, Glee Live 3D, Conan the Barbarian, Fright Night, en Spy Kids 4.

Pirates 4

De 3D-moeheid beperkt zich vooralsnog tot de VS. In de rest van de wereld beleefde Pirates 4 het beste openingsweekend ooit, waarvan 66 procent op conto van de 3D-voorstellingen staat. In Nederland haalde de film het afgelopen weekend de hoogste opbrengst. Daarnaast lijkt het waarschijnlijk dat bij nieuwere filmmarkten als China en Rusland de 3D-moeheid nog even op zich laat wachten.

Dat is een belangrijke factor in de overweging om 3D-films te blijven maken. "Onze aandeelhouders verwachten dat we naar de wereld kijken als geheel, niet als de VS versus de rest van de wereld", zegt Dave Hollis, vicepresident van Disney voor bioscoopvoorstellingen en verkoop. "Met Pirates 4 hebben we 61 procent van onze wereldopbrengst binnengehaald met 3D."

Positief

"Als de internationale markt blijft aantrekken en de Amerikaanse markt een beetje inzakt, is het eindresultaat nog steeds positief en gaat Hollywood de zaken niet anders aanpakken", vult Dan Fellman, hoofd marketing VS voor Warner Bros, aan. "Medio augustus kunnen we bepalen wat de stand van zaken is en of we iets moeten wijzigen."