AMSTERDAM - Ook in hoger beroep heeft de Reclame Code Commissie bepaald dat de omstreden posters van de film Sint niet de grenzen van het toelaatbare overschrijden. Dat liet de commissie vrijdag weten.

''Het college onderschrijft het oordeel van de commissie dat de poster voor kinderen niet angstaanjagend is.''

Nadat de commissie in korte tijd duizenden klachten over de reclame-uitingen rond de komische horrorfilm van Dick Maas had ontvangen, boog zij zich twee weken geleden over de vraag of de beeltenis van de duistere Sinterklaas traumatisch zou kunnen zijn voor jonge kinderen.

Schadelijk

De commissie bepaalde toen dat de posters konden blijven hangen.

Filmmaker Johan Nijenhuis trok fel van leer tegen het promotiemateriaal en ging tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie in hoger beroep.

Donderdag mochten beide partijen hun standpunten uiteenzetten tegenover het college van beroep van de commissie. Nijenhuis liet een aantal deskundigen verklaren dat het beeld van een grimmige Sinterklaas in verlichte abri's schadelijk kan zijn voor kinderen.

Beangstigend

Het college van beroep besloot vrijdag echter de eerdere uitspraak van de Reclame Code Commissie te bevestigen.

''De reclamebranche laat ouders, kinderen en opvoeders lelijk in de kou staan'', aldus Nijenhuis in reactie op de uitspraak.

''Tien deskundigen hebben onderbouwd waarom deze poster voor kleuters en peuters beangstigend en slecht is.''

Strijden

De filmmaker stelt dat hij heeft gedaan wat hij kon. ''Nu zullen ouderorganisaties via politieke weg moeten strijden om buitenreclames voor iedereen geschikt te maken.''

De makers van Sint wilden vrijdag niet op de uitspraak reageren. De nieuwe film van Dick Maas ging woensdag in première. Sint draait vanaf 11 november in de bioscoop.

Jogchem's Theaters

In de dertien vestigingen van Jogchem's Theaters komen de posters niet te hangen. ''Dat heeft niets met de Reclame Code Comissie te maken; het is gewoon beleid van ons bedrijf. We hangen ook nooit posters op van de horrorfilms uit de Saw-reeks. We nemen hiermee zelf onze eigen verantwoordelijkheid'', zegt exploitatiemanager Berend Jan de Wilde van JT Bioscopen.

''Ouders en hun kinderen vormen nu eenmaal een belangrijke doelgroep voor de bioscoopbranche.''