AMSTERDAM - Eén, twee, maximaal drie pakkende regels voor een filmidee en binnen een dag ben je miljonair. Volgens Paul Ruven kan het, mits je het wauw-gevoel hebt.

Drie jaar werkte de regisseur, scriptschrijver en ‘script doctor’ samen met Marian Batavier aan een boek: Rijk Door 1 Zin: Het Gouden Filmidee. Hij kwam met tien richtlijnen waar een filmidee van een paar regels aan moet voldoen.

“Als je daarna het wauw-gevoel hebt kan je binnen een paar minuten iemand in Hollywood spreken.”

Ruven, die onder andere Filmpje en vele commercials en videoclips regisseerde, vertelt het alsof het de simpelste zaak van de wereld is. “Voorbeeld! Iemand had tijden gewerkt aan een idee van een paar regels en mocht uiteindelijk bij Spielberg langskomen.”

“Die man pieste in zijn broek van de zenuwen. Spielberg vroeg: wat heb je? Die jongen zei: Gladiator. Meer had ie nog niet gezegd. Spielberg dacht: Oké, Gladiator. Dat is Romeinen, Colosseum, gevechten. Prima, verkocht! Een miljoen.”

“Ze kunnen namelijk alles in Hollywood. Scenario’s schrijven, muziek, marketing, alles. Maar ze hebben geen ideeën! Ook Spielberg niet. En hij wil ze wel, want hij heeft geen zin om nog een ker Jurassic Park of Indiana Jones te maken.”

“De ideeën komen dus allemaal van buiten. Van over de hele wereld. Omdat je ideeën nu eenmaal niet kan afdwingen.”

Filmexpert Ruven heeft de laatste jaren het produceren van films tot wetenschap verheven. Zo schreef hij eerder samen met Batavier ‘Het Geheim van Hollywood’, over de kunst van het scenarioschrijven.

“Dát is moeilijk! Dít is makkelijk”, zegt hij, wijzend naar zijn nieuwe boek.

“Ander voorbeeld: misschien wel het beste filmidee aller tijden bestond uit vier woorden. Wat denk je?”

Nou?

“Titanic, a love story.”

Er zijn al honderd films over de Titanic gemaakt en een veelvoud over de liefde. Dat kan toch iedereen verzinnen?

“Maar het was nog nooit gebeurd, echt niet. Die vier woorden waren genoeg. Voor de rest was het invullen van het script, dat kunnen ze in Hollywood wel.”

Waarom zou Spielberg een miljoen betalen, enkel op basis van het woord 'Gladiator'. Zo'n idee is toch te kapen?

“Dat is een verschil tussen Nederland en Amerika. Hier kom je ermee weg om een idee te pikken. In Amerika word je zeker aangeklaagd.”

“Ze willen iemand hebben die het idee aandraagt en ondertekent. Dan heb je intellectueel eigendom en kan je dus niet gepakt worden.”

“Elke week worden er op deze manier vijf mensen miljonair, omdat ze een goed idee voor een film hebben.”

Maar toch, een miljoen voor een ogenschijnlijk simpel ideetje?

“Voor de Amerikaanse markt is dat niks. Het idee kost Spielberg een miljoen. Op basis daarvan gaan negen scenarioschrijvers aan het werk. Die krijgen ook elk een miljoen. Uiteindelijk wordt er daarvan eentje uitgekozen.”

“Spielberg heeft dan dus tien miljoen euro geïnvesteerd in een plan. Daarmee gaat hij naar de studio. Of eigenlijk, de studio is de bank. Daar is namelijk niks artistieks aan.”

“Bij de studio vraagt ie twintig miljoen om de film te maken. Dat is veel geld, maar een gemiddelde Amerikaanse bioscoopfilm levert meer dan een half miljard op.”

“In dat opzicht is een miljoen voor een idee dus niks.”

Heb jij zelf het telefoonnummer van Spielberg?

“Ik niet, maar ik ken mensen die hem wel hebben.”

Hoezo moet je met je idee per se naar Hollywood?

“De echte definitie van een goed idee is geld. Een goed idee is geld waard.”

“Maar in Nederland is de markt te klein. In Nederland haal je je geld bij allerlei fondsen en omroepen. Die willen allemaal iets van zichzelf in die film zien.”

“Naar een kaskraker als Alles is Liefde gingen in Nederland 1,5 miljoen mensen. Dat is veel, want de meeste films halen de honderdduizend niet.”

“Omgerekend is een gouden idee dus zo'n 3000 euro waard. Het taalgebied is gewoon te beperkt en bovendien hebben we geen sterren. Alleen Paul Verhoeven.”

Je doet drie jaar over een boek met richtlijnen voor een gouden filmidee. Waarom ben jij zelf nog geen miljonair?

“Ik heb wel ideeën gehad die aan de tien richtlijnen voldeden, maar er zat vervolgens geen 'wauw' achter.”

“Anders had ik hier ook niet gezeten. Maar geloof mij, als je een gouden idee hebt, ze zitten er op te wachten. Ook de telefoon van Spielberg staat altijd aan. Ook 's nachts.”