In Nederland is ze vrij onbekend, in Ierland een heldin, een martelares, en een halve heilige: de journaliste Veronica Guerin, die in 1996 werd vermoord omdat ze drugshandelaars aan de schandpaal nagelde. Deze biopic laat zien hoe het zover kon komen, maar toont tevens dat Guerin zeker geen heilige was. @@@

Stoplicht

Schumacher opent meteen met de moord op Guerin. De journaliste heeft zojuist in de rechtszaal met succes haar charmes in de strijd gegooid om -ondanks een imposante stapel bekeuringen- haar rijbewijs te behouden. Vrolijk bellend naar collega's en familie staat ze voor een stoplicht, wanneer vanaf een motor het vuur op haar wordt geopend. En dat is schokkend, zelfs voor wie weet wat er gaat gebeuren.

Drugs

De film gaat vervolgens twee jaar terug, om de aanloop naar deze politieke moord uit de doeken te doen. Dagbladjournaliste Guerin heeft net haar eerste succes binnen, met het aan de kaak stellen van schandalen binnen de katholieke kerk. Een bezoekje aan drugspanden in Dublin brengt haar naar een volgende missie: het ontmaskeren van drugshandelaars, die tieners verslaafd maken door de eerste dosis drugs goedkoop of zelfs gratis te verstrekken.

Kogel

Guerin wil het Ierse drugsnetwerk blootleggen, maar heeft daarbij het probleem dat privacy zwaarder weegt voor de Ierse pers. Elke keer als ze een potentiële handelaar met name noemt, kan deze een rechtszaak wegens smaad beginnen, en vrijwel zeker winnen.

Naast deze professionele problemen brengt Guerin ook zichzelf en haar gezin in gevaar. Bedreigingen legt ze koel naast zich neer, omdat ze zich niet wil laten intimideren, zelfs als ze in elkaar geslagen wordt of een kogel in haar been krijgt, als laatste waarschuwing. Het maakt haar alleen maar fanatieker. Maar haar man en zoon lijden onder het fanatisme van de workaholic die Guerin in feite is.

Kameleon Cate

Dat laatste pakt verrassend subtiel uit in de film. Zeker wanneer je bedenkt dat regisseur Schumacher en producent Jerry Bruckheimer eerder samen de mislukte aktiefilm Bad Company maakten. Schumacher was zo slim zijn film met voornamelijk Iers talent vol te proppen, om de lokale sfeer te waarborgen. De cameo van Collin Farrell valt wellicht het meeste op, maar de meest dienstbare rol is die van Ciarin Hinds, als Guerins contactpersoon in de onderwereld.

Schumacher deed voorts een uitstekende keuze met Cate Blanchett voor de hoofdrol. Kameleon Cate doet haar bijnaam weer eer aan, en zet een uitstekende Geurin neer: verbeten, maar geen onkwetsbare heldin. Ze tilt de film naar een hoger plan dan het waargebeurde-tv-film-niveau. De film lijdt er wellicht onder dat dit waargebeurde verhaal hier minder bekend is, terwijl de afloop dan weer wel geen verrassing is. Maar als goed gespeeld drama is Veronica Guerin zeker de moeite waard.

Het Parool: "uitstekende hoofdrol van Cate Blanchett"
De Volkskrant: "sprookje volgens ouderwetse Hollywood-normen"
In 40 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm