Sinds The Sixth Sense heeft 'de onverwachte wending aan het eind' school gemaakt. Bij thrillers die een kluwen verwikkelingen opleverden wordt steeds vaker aan het slot de onontwarbare knoop doorgehakt: alles was nog anders dan de kijker dacht. Vaak is deze 'wending' helaas niet meer dan een variant op het schoolopstel-truucje "en toen werd ik wakker'. @@

Een recensent staat steeds vaker voor de keuze: kondig ik de wending aan of niet? Want een onverwachte wending mag je eigenlijk niet aankondigen- dan zou hij immers niet meer onverwacht zijn. In het geval van Basic maakt het niet uit- de afloop is zo vergezocht dat de kijker zich waarschijnlijk toch bekocht voelt, als het hem niet gewoon onverschillig laat. Terwijl de inzet zo veelbelovend is, zeker gezien het betrokken talent.

Friendly fire

John Travolta speelt een ex-marinier en narcotica-rechecheur die wordt betrokken bij een onderzoek naar de dood van een groepje elite-mariniers, de zogenaamde rangers. Die werden tijdens een storm op oefening gestuurd door de gehate sergeant West (Samuel L. Jackson). West overleefde de storm niet, evenals een aantal van zijn ondergeschikten. Ze bezweken echter niet door het natuurgeweld, maar door wat eufemistisch 'friendly fire' heet: kogels van collega's.

Rashomon

Was het een wraakoefening, waren het inschattingsfouten van oververmoeide mariniers, of is er nog meer aan de hand? Travolta heeft één nacht om de waarheid te achterhalen, daarna wordt de enige getuige die bij kennis is op transport gesteld. En die getuige (Brian van Holt) wil alleen met een ex-marinier praten, vandaar dat het leger buiten ondervraagster Osborne (Connie Nielsen) om Travolta benadert.Deze aanpak levert een film op volgens het zogenaamde Rashomon-principe: hetzelfde verhaal wordt vanuit verschillende visies verteld.

Pulp Fiction

Het is aan Travolta, maar meer nog aan de kijker, uit te maken wat de echte waarheid is. Dat levert scherpe ondervragingsscènes op, en flitsende flashbacks. Maar de de kijker zal zich vooral afvragen waarom Travolta en Jackson -het duo uit Pulp Fiction- geen scènes samen hebben. Het eenvoudigste antwoord is uiteraard: omdat Jackson al dood is wanneer Travolta in de zaak wordt betrokken. Maar het blijft een gemiste kans, zeker aangezien de uiteindelijke 'wending' van Basic niet bevredigt.

Het Parool: "manipulatief en potsierlijk"
De Volkskrant: "McTiernan tovert het ene na het andere konijn uit zijn hoed om de kijker op het verkeerde been te zetten "
In 52 zalen