In de jaren twintig en dertig waren piratenfilms dankzij zeehelden als Douglas Fairbanks (The Black Pirate) en Eroll Flynn (Captain Blood) immens populair. Na WOII raakte het swashbuckler-genre in de vergetelheid. En eind vorige eeuw leek er zelfs een vloek over de piratenfilm te zijn uitgesproken, met het floppen van Polanski's Pirates en Cutthroat Island. Die vloek is deze zomer opgeheven, dankzij een andere vloek: the Curse of the Black Pearl, het mythische spookschip met de zwarte zeilen. @@@@

Geslaagde terugkeer van de piratenfilm, met glansrol voor Johnny Depp

Zombies

Dit spookschip maakt de zeven zeeën onveilig sinds een groep inhalige piraten onder leiding van kapitein Barbossa (Geoffrey Rush) een Azteekse schat roofde. Ze veranderden daardoor in een zootje zombies, en die vloek kan alleen worden opgeheven door alle goudstukken van de schat terug te brengen.

Deze geestige omkering van het genre werd bedacht door de schrijvers van Shrek, die een Disney-attractie als uitgangspunt namen. Ze voegden nieuwe attracties toe, zoals een heerlijk schmierende Johnny Depp, die de voortdurend dronken kapitein Jack Sparrow als een voorvader van Keith Richards speelt.

Jonkvrouw

Depp zorgt voor de vrolijke noot in dit piratenfeestje, terwijl Lord of the Rings' Orlando Bloom de Errol Flynn-rol speelt. Bend it Like Beckhams Keira Knightley speelt de geschaakte jonkvrouw, die -zoals dat hoort in moderne kostuumfilms- haar mannetje staat tussen de rest van de bemanning. Rush is als gedoemde piraat al even vermakelijk.En regisseur Gore Verbinski, die eerder uitgleed met The Mexican maar zich revancheerde met The Ring, laat wederom zien gegroeid te zijn.

Jammer dat hij de film net iets te lang heeft gemaakt, maar dat is bijzaak. Want Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl is behalve de officiële herrijzenis van een doodgewaand genre ook gewoon de leukste én in elk geval origineelste zomerfilm van dit jaar.

Het Parool: "de meest geslaagde exponent van de Hollywood kermisrit"
De Volkskrant: "een megaproductie waarin de liefde voor het vak de boventoon voert"
In 110 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm