In het vervolg op de eerste Tomb Raider is in elk geval één ding realistischer geworden: de borsten van Lara Croft. Droeg Angelina Jolie in haar debuut als computerheldin nog een push-up bra die haar vervaarlijk priemende borsten bezorgden als waren het dodelijke wapens, nu gaat ze er prat op dat Lara een natuurlijk voorkomen heeft. @@

Spectaculair opgezet vervolg op Tomb Raider wil maar niet spannend worden, ondanks Angelina Jolie in een wetsuit.

Chinese Muur

Met die borstcorrectie is het werkelijkheidgehalte van de tweede Tomb Raider-film meteen op, want het avontuur is wederom te ridicuul voor woorden. Dat hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn, aangezien de film nu eenmaal op een computergame is gebaseerd, en dat universum heeft zo zijn eigen logica. Als Lara op een geheime missie in China is en met haar motor incognito wil blijven weerhoudt dat haar er niet van stunts uit te voeren op de Chinese muur, gewoon voor de kick. Daarmee is ze trouw aan haar afkomst: een digitale heldin die je met de joystick onmogelijke capriolen kon laten uithalen.

Dr. Reiss

Nee, het echte probleem is dat het de film geen moment spannend maakt. Nooit loopt Lara daadwerkelijk gevaar, want Dr Reiss (Ciarin Hinds) is een ouderwetse schurk van ver voor het digitale tijdperk: hij steekt steevast eerst een speech af voor hij Lara naar een andere wereld wil helpen. En in die tijd heeft de heldin met de vlecht allang een uitweg bedacht.

SARS

En ook voor de mensheid staat er weinig op het spel. Goed, de wereld moet weer eens gered worden, wanneer de snoodaard een plaag van besmettelijk ziektes op de mensheid wil afsturen. Hoewel zijn laboratorium in hartje Hongkong staat ontwikkelt hij echter geen SARS of aanverwant virus (gemiste kans!), maar ontrafelt hij een bol die hem naar de Doos van Pandora moet brengen. Ja, dat leest u goed: in die legendarische doos zitten alle plagen van de mensheid verstopt.

Tempel

Dat hangt weer samen met de Wieg des Levens, ofwel de Cradle of Life, waarmee de absurd lange titel van deze tweede Croft-film (afgekort: LCTRTCOL) meteen verklaard is. Want mocht u het vergeten zijn, Lara is behalve een atletische heldin ook een archeologe. Wanneer ze in het begin een onderzeese tempel op het spoor is, deelt ze het publiek mede dat dit "de grootste schat sinds de vondst van de piramiden" is. Wat haar er overigens niet van weerhoudt de tempel eerst te plunderen en daarna te slopen, als ze wordt gestoord. Ze is tenslotte een 'tomb raider', een grafschendster.

MC Escher

Het is jammer voor Jan de Bont, de oud-cameraman wiens carrière als regisseur met Speed een vliegende start kreeg en met Twister een redelijk vervolg. Maar met verder een mislukte sequel (Speed 2), een dito remake (The Haunting) en wederom een bloedeloze en humorloze vervolgfilm (LCTRTCOL) moeten we helaas constateren dat regie niet zijn sterkste kant is, zelfs niet in aktiefilms. De dialoogscènes van LCTRTCOL maken dat helaas pijnlijk duidelijk, of anders het bespottelijke slot met het Enge Bos uit de Fabeltjeskrant en de MC Escher-achtige grot.

Vragen

Blijven er bij mij nog een aantal vragen over:
) Hoe is het afgelopen met de Big Fat Greek Wedding, waar de film mee opent, en die wordt verstoord door een aardbeving? Maken bruid en bruidegom het goed?

) Waarom snijdt Lara zich onder water in haar arm om met het bloed een haai te lokken, als ze al door een kogel in haar bovenbeen is geraakt?

) Kan je uit het ambt van archeologe worden gezet als je schatten rooft?

) Hoe komt het dat Lara's vlecht langer is dan haar haar, wanneer ze het los heeft hangen? Kan daar -in navolging van de borstcorrectie- in het volgende deel iets aan worden gedaan?

) Zal er ooit nog wel een derde deel komen? In de VS is LCTRTCOL namelijk zo teleurstellend geopend dat al wordt gesproken van een flop.

Het Parool: "Lara Croft 2 maakt te vaak pas op de plaats om als gierende kermisrit te overtuigen"
De Volkskrant: "één lange, vermoeiende aaneenschakeling van slordig ingevulde sjablonen uit het actiegenre"
In 104 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm