Boy A - John Crowley

Drama over een jongen die na het uitzitten van een zware straf probeert een nieuw leven te beginnen

De moord op de bijna driejarige Jamie Bulger bracht in 1993 heel Groot-Brittannië in rep en roer, vooral omdat de daders jongens van tien jaar waren.

De nooit erg genuanceerde pers riep destijds dat de daders voor de rest van hun leven moesten worden opgesloten. Die wraakzuchtige toon inspireerde Jonathan Trigell tot de roman Boy A.

Jongen A.

Boy A werd met prijzen overladen en is nu ook verfilmd. Andrew Garfield speelt de schichtige 'jongen A' die na jaren celstraf vrij komt.

Zijn begeleider Terry (Peter Mullan) maakt hem duidelijk dat hij een nieuwe naam moet verzinnen, en een nieuw verleden. Want niemand mag ooit weten waarvoor hij werkelijk heeft vastgezeten.

Flashbacks

Dat geldt ook voor de kijkers, die lang in het duister tasten over wát 'Jack' - die eigenlijk Simon heet - dan voor vreselijks heeft gedaan.

Dat wordt stukje bij beetje onthuld in flashbacks die de gebeurtenissen van het heden afwisselen. Het wordt al duidelijk dat 'Jack' het vroeger niet makkelijk heeft gehad - nare ouders, geen vrienden, en altijd gepest.

Schulp

Dan gaat het een stuk beter met de volwassen 'Jack'. Hij heeft onderdak bij een aardige hospita, vindt werk met redelijke collega's en er lijkt zelfs iets romantisch op te bloeien tussen hem en de secretaresse van het bedrijf waar hij werkt. Langzaam kruipt de schuchtere 'Jack' uit zijn schulp.

Xtc

Dat uit zijn schulp kruipen gaat een stuk sneller wanneer zijn collega's hem tijdens een avondje uit een xtc-pil toedienen. Jack gaat helemaal los, en dreigt in deze loslippige bui zijn grote geheim te vertellen.

Intussen krijgt Terry zijn zoon onverwacht op bezoek. Die blijkt hij al jaren niet te hebben gezien, zo druk had hij het met zijn pupillen.

Schematisch

Dat de begrijpende Terry zijn eigen zoon heeft verwaarloosd is een nogal schematische omkering van zaken. Een vergelijkbare scenariotruc wordt uitgehaald wanneer 'Jack' het leven van een jong meisje redt.

De bad guy blijkt zijn goede kantjes te hebben, en de good guy zijn mindere - dat is iets te makkelijk bedacht.

Beklemmend

Gelukkig maakt het sterke acteerwerk veel goed en blijft ook de sfeer tot aan het slot dreigend. Want zelfs als het 'Jack' helemaal voor de wind gaat en hij de held van het werk is geworden dreigt zijn verleden hem altijd in te halen.

Zeker wanneer de Britse roddelpers jacht maakt op Boy A. Beklemmende film, maar een manipulatief script.

In 10 zalen.


Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie