Onzinnige paranoïathriller waarin Shia Labeouf voor terrorist wordt aangezien. Ook met Michelle Monaghan en Billy Bob Thornton.

Vorig jaar maakte D.J. Caruso de aardige thriller Disturbia, met Shia Labeouf in de hoofdrol.

In deze zwaar op Rear Window leunende thriller speelde LaBeouf een aan huis gekluisterde tiener die met zijn verrekijker bij zijn buurman verdachte zaken ontwaart. Pas recent protesteerden de erven Hitchcock wegens mogelijk plagiaat.

2001

Intussen hebben D.J. Caruso en zijn muze Shia LaBeouf alweer een nieuwe thriller gebakken, die dit keer een mix is van ingrediënten uit Enemy of the State, 2001 A Space Odyssey en wederom diverse Hitchcockfilms (The Wrong Man, The Man Who Knew Too Much).

Beter goed gejat dan slecht verzonnen, lijkt het devies van D.J.

Lefgozer

LaBeouf speelt de enigszins mislukte lefgozer Jerry Shaw, die altijd in de schaduw van zijn veel beter geslaagde tweelingbroer heeft gestaan. Nadat deze tweelingbroer, een militair, tijdens gevechtshandelingen overlijdt, krijgt Jerry rare telefoontjes.

Een onbekende vrouwenstem geeft hem allerlei opdrachten op, en voor Jerry kan weigeren rollen er duizenden dollars uit de pinautomaat.

Autobom

Dat zijn appartement vervolgens volstaat met bestanddelen voor een autobom is stukken minder prettig, zeker wanneer de FBI hem meteen op het spoor is.

Jerry wordt gearresteerd en denkt het nog te kunnen uitleggen aan de korzelige FBI-agent (Billy Bob Thornton) maar slaat uiteindelijk toch op de vlucht als hij de kans krijgt.

Verkeersborden

In een parallelverhaal krijgt een alleenstaande moeder (Michelle Monaghan) ook vreemde opdrachten van een dwingende vrouwenstem. Deze Rachel belandt in de auto met Jerry waarna ze zijn gedwongen hun bizarre avontuur gezamenlijk te beleven.

Hun opdrachtgever heeft de controle over alle mogelijke communicatiesystemen, tot aan verkeersborden toe. Maar wie zit erachter?

Idioot plot

Eagle Eye haakt in op de paranoïa die sinds 9/11 in de VS heerst. De thriller klaagt aan dat patriottisme hoger wordt aangeslagen dan privacy, maar doet dat helaas op een bespottelijke manier.

Het uitgangspunt is al vergezocht en daarna wordt het verhaal alleen maar onwaarschijnlijker. Zelfs de snelle montage kan niet verhullen dat Eagle Eye een idioot plot heeft, met een schurk die dit keer slecht in plaats van goed gejat is uit een filmklassieker.

In 65 zalen