Prachtige nieuwe Pixar-film over een eenzame afvalrobot die een verlaten aarde schoon maakt. Gelukkig krijgt hij gezelschap.

Animatiestudio Pixar maakt het zichzelf nooit gemakkelijk. Terwijl concurrent Dreamworks steevast haar toevlucht neemt tot aaibare dieren, zoals recent met Kung Fu Panda, legt Pixar de lat altijd iets hoger. Zoals twee jaar terug met Cars, een film bevolkt door auto’s die alleen ogen en banden hadden om emoties uit te drukken.

Kakkerlak

In Wall•E gaan ze nog verder: de hoofdpersoon is een robot die het eerste gedeelte van de film ook nog in zijn eentje is, afgezien van een kakkerlak. Wall•E is namelijk geïnstrueerd om de boel schoon te houden, en dat doet hij nog steeds trouw nadat de sterk vervuilde aardbol door alle levende wezens is verlaten.

E.T.

Wall•E opent met een desolate grote stad die aan het New York van I Am Legend doet denken, maar dan nog deprimerender. Een gedurfd begin voor een feelgoodmovie. Maar Wall•E is met zijn grote ‘ogen’ en kirrende geluidjes zo ontworpen dat hij het publiek binnen vijf minuten voor zich inneemt. Want Wall•E is de robotversie van E.T. En het achterneefje van robot Number 5 uit Short Circuit (1986).

Wall•E’s willetje

Maar hoe gehoorzaam Wall•E zijn ondankbare werk ook doet, in al die tijd heeft hij een eigen willetje ontwikkeld. Hij verzamelt spullen en mag graag naar oude musicals als Hello Dolly kijken. Aan zijn eenzaamheid komt een eind wanneer er een hypermoderne robot landt die Eve blijkt te heten. Wall•E is meteen verliefd op deze iPod-achtige schoonheid.

Knap

Eerst moet Wall•E het 'hart' van Eve weten te veroveren en dat levert komische taferelen op. Het knappe van de film is dat je zonder dat er een woord wordt gezegd mee zit te leven met twee machines. Daarom is het bijna jammer dat Eve en Wall•E de aarde verlaten om in een ruimteschip totaal andere avonturen te beleven.

Milieuvriendelijke boodschap

Jammer, want in deze tweede helft van de film verdwijnt Wall•E wat naar de achtergrond voor een ander verhaal: dat van mensen die zeven eeuwen terug de aarde verlieten om op een luxe cruiseschip af te wachten tot de aarde weer bewoonbaar was. De film wil namelijk ook nog een milieuvriendelijke boodschap uitdragen. Dat is nogal overbodig.

Afgekeurde robots

Gelukkig zijn de schermutselingen met afgekeurde robots op het ruimteschip erg geestig, al doen ze ook aan de misvormde poppen uit Toy Story denken. Wall•E is weer een puike Pixar-film, maar omdat de studio de lat zelf zo hoog legt is hij toch een tikje minder dan zijn klassieke voorgangers. Maar daarmee biedt Wall•E nog altijd hoogstaand vermaak, en ook het voorfilmpje Presto mag er weer zijn.

In 77 zalen (originele versie) plus 111 zalen (Nederlandse versie)