Surrealistisch Spaans drama over schilderkunst, reïncarnatie en hypnose. Overvol maar toch intrigerend.

Julio Medem brengt in zijn films graag meerdere lagen aan. In Los Amantes del Circulo Polar waren de levens van twee mensen, Otto en Ana, onlosmakelijk verbonden en was het geen toeval dat hun beider namen omgekeerd hetzelfde betekenden. En zelfs de erotiek van Lucia y el Sexo kende dubbele bodems.

Deuren in een grot

In Caótica Ana trekt Medem meer laatjes dan ooit open. Hoofdpersoon Ana (Manuela Vellés) is aan het begin een onbezorgde vrijgevochten moderne hippie.

Ze heeft dreadlocks, schildert vrolijke kleurige taferelen en woont op Ibiza in een grot (!) met haar vader. Dat ze in die grot deuren op de muur schildert lijkt een onschuldige grap maar zal een diepere betekenis blijken te hebben.

Kunstenaarskolonie

Ana's leven komt in een stroomversnelling wanneer Justine (Charlotte Rampling) haar talent herkent en haar uitnodigt om in een kunstenaarskolonie in Madrid te komen wonen.

Ana verhuist en maakt in Madrid nieuwe vrienden. In de kunstenaarskolonie ontmoet ze Linda, een videokunstenares die mannen haat, en de mysterieuze schilder Said, met wie ze meteen een sterke lotsverbondenheid voelt.

Hypnose

Ana valt zelfs flauw na haar ontmoeting met Said en blijkt in bewusteloze staat Arabisch te hebben gepraat - een taal die ze nooit heeft geleerd.

Een hypnotiseur vermoedt dat Ana's kennis van het Arabisch uit een vorig leven stamt. Het hoofd van de ogenschijnlijk onbezorgde Ana blijkt als die grot met die gesloten deuren - en alleen door hypnose kunnen die open worden gezet. Maar wil Ana dat wel?

Ode aan zus

Medem vraagt veel van zijn toeschouwers: geloof in reïncarnatie is bijna onontbeerlijk om Caótica Ana te kunnen waarderen.

Dat Medem er zelf kennelijk in gelooft is door zijn persoonlijke omstandigheden te begrijpen: zijn zus Ana stierf op jonge leeftijd en maakte de schilderijen voor de film. De film is dan ook een ode aan zijn overleden zus.

Symboliek

Gelukkig geeft Medem ook een hoop aan de kijkers: het verhaal is met zijn bizarre wendingen onvoorspelbaar en visueel verrassend doordat het rijk is aan symboliek.

Hysterisch en aanstellerig is de film ook, maar dat is bij zo'n onderwerp onvermijdelijk. Caótica Ana is in elk geval een prettige aanvulling op het bioscoopaanbod, dat zeker tijdens het EK Voetbal vooral uit luchtig vermaak bestaat.