Drama dat meer wegheeft van een ingezakte soufflé. Actrice met belastingschuld laat stijve boekhouder een oplossing zoeken.

In Zus & Zo (2001) van Paula van der Oest speelde Anneke Blok een kunstenares wier ego en ambitie vele malen groter was dan haar talent. In diezelfde film, die zes jaar terug meedong naar de Oscar voor Beste Buitenlandse Film, speelde Jacob Derwig de homoseksuele broer van Anneke Blok. Beide acteurs zien we terug in Tiramisu.

Pumps en woonboot

Blok speelt opnieuw iemand met een creatief beroep: de actrice Anne, die haar scheiding van Lex (Gijs van Scholten Aschat) nog niet heeft verwerkt. Ze vlucht in drank en feestjes en sluit haar ogen voor verantwoordelijkheid én haar eigen leeftijd. Meer dan eens wankelt ze tegen de ochtend op veel te dure pumps haar woonboot op.

Bril en nieuwbouwwijk

Derwig is als boekhouder Jacob haar tegenpool: een saaie man uit een nieuwbouwwijk die met zijn vrouw plichtmatige seks heeft in een vruchteloze poging tot voortplanting. Hij doet er nog net zijn bril bij af, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Jacob krijgt Anne er als klant bij. Uiteraard is haar ‘administratie’ (losse bonnen in een schoenendoos) een rommeltje en moet hij haar op hun eerste afspraak uit bed bellen.

Struisvogelpolitiek

De brave boekhouder krijgt de schrik van zijn leven als blijkt dat Anne een belastingschuld van 62.000 euro heeft, en ook al een paar dwangbevelen heeft liggen. Ook op dat gebied hanteert de actrice een struisvogelpolitiek: als het moet verkoopt ze de boot wel. Ze weigert in elk geval bij haar rijke ex-man aan te kloppen om het geld te lenen.

Spannende lingerie

Jacob blijft haar op de huid zitten om te redden wat er te redden valt – hij kent zijn plicht. Of raakt hij stiekem gefascineerd door het ongeremde theaterwereldje, waar men elkaar – en hem – zonder probleem om de nek valt?

Jacob raakt in elk geval geprikkeld genoeg om spannende lingerie voor zijn vrouw (Rifka Lodeizen) te kopen, om hun ingeslapen huwelijk op te frissen. Maar uiteindelijk durft hij het haar niet te geven.

Wijze werkster

De hoofdpersonen uit Tiramisu zijn twee stereotypen – de saaie boekhouder en de extraverte actrice – die zich te weinig ontwikkelen om anderhalf uur te blijven boeien. Daar komt bij dat het centrale probleem – de schuld – uiteindelijk vrij simpel wordt opgelost.

De aardigste rol is die van Olga Zuiderhoek, als de wijze werkster van Anne. Maar ook dat is niet genoeg voor een boeiende bioscoopfilm; in het script van Tiramisu zat op zijn hoogst een onderhoudend tv-drama van 50 minuten.

In 5 zalen