Sterke opvolger van A History of Violence met wederom Viggo Mortensen in een charismatische en mysterieuze hoofdrol.

De Canadese regisseur David Cronenberg (64) is de laatste jaren weer in topvorm. In de jaren negentig leverde hij om de drie jaar een bijzondere film af: na Crash (1996) volgden eXistenZ (1999) en Spider (2002). Maar na het verpletterende A History of Violence (2005) komt hij nu alweer met het bijna even overdonderend Eastern Promises.

Scheerbeurt

Eastern Promises is opnieuw een studie in geweld en dat wordt de kijkers meteen ingepeperd. Eerst krijgt een klant van een Russische kapper een bloedige scheerbeurt en daarna bevalt een tiener op al even bloedige wijze van haar baby. Zij overleeft het niet, de baby wel. De film lijkt in een deprimerende Russische stad te spelen maar het is toch echt in een wijk van Londen.

Dagboek

Vroedvrouw Anna (Naomi Watts) besluit de familie van de baby te vinden aan de hand van een dagboekje dat ze bij de zwangere vrouw vond. Zelf kan ze het niet lezen, want het is in het Russisch geschreven, maar haar Russische oom helpt. Het spoor leidt naar een Russische restauranthouder (Armin Müeller-Stahl) met maffiose trekjes.

Föhn

Voor het restaurant posten regelmatig meer maffiose types, zoals de ‘chauffeur’ Nikolai (Viggo Mortensen), een uitbundig getatoeëerde ex-bajesklant die smerige klusjes uitvoert voor zijn bazen. Zo ontdooit hij een bevroren lijk met een föhn, waarna hij de vingers afknipt.

Daarna dumpt hij het met zijn vaste metgezel Kirill (Vincent Cassel), die een kort lontje heeft maar als zoon van de baas overal mee wegkomt.

Tuig

De zoektocht naar de familie van de baby brengt Anna in contact met Nikolai, maar op zijn belangstelling zit ze niet te wachten. Want uit het dagboek blijkt steeds meer met wat voor tuig de overleden minderjarige moeder te maken heeft gehad. Anna wil niet dat de baby daar de dupe van wordt, maar is het daar al niet te laat voor?

Naakt worstelen

Eastern Pomises is een beklemmende film waarin de gangstercultuur weinig glamoreus wordt afgeschilderd. De sfeer is net zo realistisch als het geweld, met als meest memorabele scène een spannend gevecht in een badhuis waar een naakte Mortensen twee gewapende belagers van zich af probeert te houden. In Beowulf belemmert steeds een voorwerp het zich op de edele delen van de held, maar hier niet: dit is menens.

in 30 zalen

Eastern Promises