Voormalig fotograaf Larry Clark maakte in 1995 furore met Kids, een rauw grotestadsdrama over de seksuele mores van tieners. Het meest schokkende van dit docudrama was niet eens het gegeven dat tieners al op piepjonge leeftijd met elkaar in bed doken. Nee, dat ze daarbij blijk gaven geen benul van safe seks te hebben was nog verontrustender. Safe seks betekende voor de seropositieve mannelijke hoofdpersoon alleen seks met maagden. Hoe die er daarna aan toe waren deerde hem niet. @

Sindsdien deed de inmiddels zestigjarige Clark zijn truucje nog eens over in Bully. In dit moralistische drama ontdoet een groepje amorele tieners zich op onbenullige wijze van de sadist in hun vriendenkring, nadat deze zijn vriendin heeft verkracht. In Bully begon Clarks voorkeur de camera op kruishoogte te zetten pas echt op te vallen.

Wat eerder nog voor realisme kon worden versleten -een verademing na de bespottelijk kuise seksscènes Amerikaanse mainstream-films- werd nu ordinair voyeurisme. Bijou Philips, het verkrachtte meisje uit Bully, protesteerde achteraf dat ze explicieter in beeld was gebracht dan afgesproken was.

Zaad

In Ken Park gaat Clark nog een stapje verder en spat het zaad nog net niet tegen de camera. Zijn boodschap is gelijk gebleven: een ontluisterend beeld van verveelde tieners in een vervreemde maatschappij. Het titelpersonage in Ken Park is (uiteraard) een gefrustreerde tiener, die zich al in de openingsscène van het leven berooft.

De andere tieners in de film zijn de vrienden van Ken, maar na zijn dood hebben ze het nauwelijks meer over hem. En ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat Clark al net zo weinig in Park en zijn vrienden is geïnteresseerd. Althans, niet in hun zieleroerselen, wel in hun seksleven.

Beffen

Dat dit keer hun ouders meer in beeld komen doet daar weinig aan af. De volwassenen zijn seksueel al net zo verknipt als de kids. Een vader wil met zijn dochter trouwen nadat hij haar met haar vriendje in bed heeft betrapt, een andere vader vergrijpt zich aan zijn zoon, een moeder laat zich beffen door het vriendje van haar dochter. Schokkend zijn ze echter nauwelijks, deze puberale provocaties van een oude viezerik.

Bedenkelijker is dat Clark zijn toenmalige jonge vriendin Tiffany Limos (23) in de rol van Peaches voor de camera allerlei expliciete handelingen laat verrichten. Met haar instemming, maar ongetwijfeld ook met het oog op een doorbraak als actrice. Gelukkig heeft ze de oude viespeuk inmiddels ingeruild voor de Mexicaanse acteur Diego Luna, uit het even seksueel getinte maar wel veel eerlijker drama Y Tu Mama Tambien.

Het Parool: "meer sociaal-kritisch dan seksueeel provocatief"
De Volkskrant: "knap gemaakte (maar) onplezierige film"
In 6 zalen