Actiefilm waarin FBI-agenten een aanslag op een Amerikaanse basis in Saoedi-Arabië onderzoeken. Met onder meer Jamie Foxx.

Amerika staat deze herfst een stroom aan Irak-drama's te wachten. De toon is in de afgelopen jaren van patriottistisch naar kritisch verschoven, getuige films als In the Valley of Elah en eerder Syriana. The Kingdom probeert de Midden Oostenproblematiek te verpakken in een spannende actiefilm, die ook aan het denken zet.

Saoedi-Arabië

De film opent met een geschiedenislesje in sneltreinvaart over de warme banden van tussen Saoedi-Arabië -het koninkrijk uit de titel- en de VS. De eerste is de grootste olieproducent ter wereld, de laatste de grootste consument van olie. Dat 15 van de 19 kapers van 9/11 Saoedi's waren heeft die band nauwelijks geschaad.

Honkbal en barbecue

De Amerikanen hebben nog steeds bases in Saoedi-Arabië, en daar worden Amerikaanse tradities als honkbal en barbecue in ere gehouden. Een zo'n familiefeestje wordt ruw onderbroken door een schietpartij, gevolgd door een nog laffere aanslag met een autobom die pas afgaat wanneer de hulpdiensten ter plaatse zijn.

FBI

Onder de slachtoffers is een FBI-agent, een collega en goede vriend van Ronald Fleury (Jamie Foxx). Hij wil meteen afreizen naar de plaats des onheils om onderzoek te doen, maar de regering van Saoedi-Arabië weigert: ze willen niet de indruk wekken dat ze de zaak -en daarmee de oliebelangen- niet in de hand hebben. Bovendien zouden nog meer Amerikanen een nieuw doelwit vormen.

Jack Bauer-aanpak

De Amerikaanse regering onderschrijft deze diplomatieke aanpak, maar daar laat Fleury zich niet mee afschepen. Hij regelt alsnog toestemming zoals Jack Bauer dat in 24 zou doen: met een list en zachte dwang. Met drie agenten (Chris Cooper, Jennifer Garner en Jason Bateman) vliegt hij alsnog naar Saoedi-Arabië. Maar ter plekke mogen ze helemaal niets, niets eens brokstukken aanraken.

Druppel op gloeiende plaat

Gefrustreerd door diplomatieke, bureaucratische en islamitische beperkingen doet Fleury een smeekbede: 'de VS is zeker niet perfect maar hier zijn we goed in, laat ons dit onderzoeken'. Het onderzoek levert wel degelijk iets op, maar het blijft een druppel op een gloeiende plaat om de verantwoordelijken vast te zetten.

Schietpartij en achtervolging

Het spannende laatste half uur, compleet met een wilde schietpartij en een nerveuze achtervolging lijkt vooral het Amerikaanse publiek tevreden te willen stellen: eindelijk nemen we de terroristen eens te grazen! Maar de slotconclusie is stukken minder optimistisch, want aan beide zijden wordt wraak gezworen.

Meer onderbuik dan hersens

The Kingdom is een actiefilm die ook aan het denken wil zetten. Daar slaagt de film grotendeels in, want er worden genoeg complexe zaken aan de orde gesteld terwijl de actiescènes meeslepend zijn. Maar uiteindelijk worden de diplomatieke dilemma's die de film opwerpt toch weer overstemd door het kabaal van die simpelste oplossing: naar de wapens grijpen. Uiteindelijk mikt The Kingdom toch meer op de onderbuik dan op de hersens.