Deels fictieve maar desondanks intrigerende biopic over de Amerikaanse fotografe Diane Arbus, gespeeld door Nicole Kidman.

De fictieve biografie lijkt aan een opmars bezig. In The Last King of Scotland werd behalve Idi Amin, ook een arts die nooit had bestaan als hoofdpersoon opgevoerd en in Copying Beethoven kreeg de componist hulp van een vrouwelijke collega die evenmin op historische feiten berust.

Twee weken na Copying Beethoven is er alweer een nieuw voorbeeld: Fur, met als ondertitel 'een denkbeeldig portret van Diane Arbus.'

Fictief

Regisseur Steven Shainberg, die eerder provoceerde met het vermakelijke SM-drama Secretary, is in elk geval eerlijker over zijn fictieve elementen. De biografie wordt ook vooraf gegaan en afgesloten met een disclaimer. Dat zal ook om juridische redenen zijn, net als het feit dat er in de hele film geen officiële foto van Diane Arbus te zien is.

Freaks

Fotografe Diane Arbus werd in de jaren zestig bekend met haar zwart/wit foto's van dwergen, reuzen, travestieten en andere buitenstaanders die door de gewone burgerij als 'freaks' werden betiteld. Arbus ontrukte zich uit haar burgerlijke milieu (haar ouders waren rijke bonthandelaren) door beneden haar stand met een fotograaf te trouwen.

Maar ze werd pas echt onafhankelijk toen ze zelf ging fotograferen en haar eigen onderwerpen ging kiezen. Tot zover de historische feiten.

Alice in Wonderland

Fur suggereert dat Arbus (Nicole Kidman) die laatste stap zette onder invloed van een eigenaardige bovenbuurman. Deze overmatig behaarde Lionel (Robert Downey jr.) is een kermisattractie in ruste komt boven de familie Arbus te wonen.

Gefascineerd

Diane is meteen gefascineerd door de gemaskerde nieuwe buurman en neemt zich voor zijn portret te gaan nemen. Wanneer ze de stoute schoenen aantrekt om de trap naar boven te nemen lijkt de societydame ineens op een meisje: jeugdig gekleed staat ze voor een trap die immens groot lijkt.

De ontmoeting is duidelijk geïnspireerd op Alice in Wonderland, compleet met thee en wit konijn. Van foto's maken komt het niet, en het zal ook lang duren voordat Arbus de camera eindelijk ter hand neemt.

Kunstenares in keurslijf

Natuurlijk is het op zijn minst discutabel om iemands leven als uitgangspunt voor een fictie-film te nemen. Arbus kan niet meer protesteren: ze pleegde in 1971 zelfmoord. Kidman lijkt helemaal niet op de gedrongen, donkere Arbus, maar de actrice weet wel met een enkele oogopslag het onbehagen te vangen van een kunstenares in een keurslijf.

Paris Hilton

Shainberg is in elk geval eerlijk over het fictieve aandeel van zijn film. Maar wie zijn intrigerende portret afwijst omdat hij een loopje neemt met Arbus' leven heeft uiteraard ook een punt. Want het moet natuurlijk niet te gek worden met die fictieve biopics- straks zien we Paris Hilton nog opduiken in The Anne Frank Story.

In 3 zalen