Sinds ze elkaar leerden kennen met Out of Sight vormt Steven Soderbergh een succesvol koppel met George Clooney, zowel voor als achter de schermen. Als producenten waren ze verantwoordelijk voor onder meer Insomnia, en met Clooney als ster maakte Soderbergh het uitermate succesvolle Ocean's Eleven. @@

Sinds die kaskraker zit de klad er een beetje in bij Soderbergh (Traffic, Erin Brokovich). Vorig jaar kwam hij al met het onverteerbare neuzelproject Full Frontal, en Solaris is helaas al net zo pretentieus. Daar doet de aanwezigheid van Clooney niets aan af.

Filosofische SF

Solaris is de naam van de planeet waarom astronaut Clooney cirkelt. Een planeet met een eigenaardige uitwerking op de geest, zo ondervindt Clooney aan den lijve. Want zijn vrouw (Natascha McElhone) komt hem plots vergezellen in het ruimteschip. Terwijl ze toch echt al dood is. Zelf roept ze ook al uit: "Ik begrijp niet wat er aan de hand is", en wij voelen met haar mee.

Solaris is geen standaard science fiction-film vol ontploffingen, maar een filosofische SF. Niet voor niets was de oorspronkelijke Solaris (1972) een drie uur durende Russische klassieker van Tarkovski.

Soderberghs versie is slechts half zo lang, maar lijkt twee keer zo lang te duren voor wie niet gevoelig is voor deze kruisbestuiving tussen 2001 A Space Odyssey en Scènes uit een Huwelijk, om maar twee andere niet-Amerikaanse klassiekers te noemen.

Blote kont

Clooney was onlangs in ons land om Solaris te promoten en bekritiseerde bij die gelegenheid de Amerikaanse filmdistributeur. Omdat ze zich geen raad wisten met deze new age-SF legden ze in de campagne de nadruk op de blote kont van Clooney die in een scène te zien is. Wat maar weer aangeeft hoe puriteins Amerika is.

Clooney heeft gelijk: de valse ophef over zijn naakscene is de commotie niet waard. Helaas geldt dat ook voor de film, die aan mij niet was besteed. Maar wie zin heeft in een portie ge-ouwehoer in de ruimte is bij Solaris aan het juiste adres.

Het Parool: "Soderbergh is met Solaris een Bach-spelende André Rieu"
De Volkskrant: "hypnotiserende film"
In 11 zalen