Parijs' sprookje dat kitsch tot kwaliteit weet verheffen

Wie niet van poezen houdt -of om een andere reden Minoes wil laten schieten- maar tóch een magische sprookjeservaring zoekt, moet zeker naar Amélie

Middelpunt van dit opgepoetste universum is Amélie, een schuchtere serveerster die het beste met iedereen voor heeft. Haar visie op de wereld is wel wat eigenaardig: als alle kranten vol staan van het ongeluk van Lady Di ziet zij alleen dat éne berichtje dat daar níet over gaat.

Wanneer de harde waarheid rond Lady Di tot haar doordringt, zet dit op een bizarre manier het verhaal in gang. Amélie schrikt van het nieuwsbericht en laat het dopje van haar parfumfles vallen. Dat rolt tegen een tegel van haar badkamermuur, die lostikt en een nis onthult waarin een koektrommel verborgen ligt. Daarin zit weer een 'schat' die vermoedelijk in de jaren vijftig door een jongen is verstopt. Amélie neemt zich voor de schat terug te brengen. Als dat een positief effect heeft gaat ze zich vaker bemoeien met het leven van anderen.

Mengelmoes

Dit originele gegeven biedt Jeunet, die eerder het veel zwartgalliger Delicatessen maakte, volop aanknopingspunten voor visuele vondsten. Het resultaat is een charmante mengelmoes van Delicatessen, Lola Rennt, Toto le Héros en Chacun Cherche son Chat.

Zo wordt bij wijze van running gag van elke personage de meest en minst favoriete dingen in beeld gebracht. Amélie houdt er bijvoorbeeld van met de punt van haar lepel de korst van de crème brulée door te prikken. En ze houdt ervan om naar de bioscoop te gaan om de gezichten van mensen te observeren.

Dan zou ze aan haar eigen film een goede hebben, want Amélie brengt zonder twijfel een glimlach op ieders gezicht. Cynici, of mensen zonder oog voor detail moeten maar thuis blijven. Wie echter behoefte heeft aan een vleugje lente in de winter is bij Amélie aan het juiste adres.

Amélie sleepte afgelopen weekend zo'n beetje alle Europese filmprijzen in de wacht en wordt nu al gedoodverfd als de winnaar voor Beste Buitenlandse film bij de komende Oscaruitreiking.

Het ParoolDe Volkskrant

In 28 zalen