Puberaal drama over een dromerige student die de tijd stil kan zetten. Mooi gefilmd maar volkomen nietszeggend verhaal.

Drie jaar terug maakte de jonge Britse filmmaker Sean Ellis een korte film van 18 minuten getiteld Cashback. De film kreeg een Oscarnominatie in de categorie Korte Film toen de langere versie al in de maak was. Een succesverhaal dus, al rijst na het zien van de lange versie van Cashback de vraag of de korte versie werkelijk zo goed geweest kan zijn.

Ti Ta Tovenaar

In Cashback maakt Ben Willis (Sean Biggerstaff) het uit met zijn vriendin, maar hij krijgt daar al snel spijt van. Al was het maar omdat hij sindsdien niet meer kan slapen. Om de nachtelijke tijd te doden gaat hij in een supermarkt werken, waar de andere employees op hun eigen manier de tijd verdrijven. Ben merkt al snel dat hij de tijd letterlijk kan stilzetten en tussen stilstaande klanten kan doorlopen.

Inderdaad, net als in Ti Ta Tovenaar, of recenter Click, maar Ben gaat verder. Hij kan de ultieme puberfantasie uitleven: mooie vrouwen stiekem uitkleden en bekijken. Zijn voyeurisme heeft een artistiek kantje, want Ben wil eigenlijk schilder worden en dus tekent hij de naakte vrouwen. Ondertussen komt hij al aardig over zijn liefdesverdriet heen, want dat mutsig ogende kassameisje blijkt op het tweede gezicht best aardig.

Saaie zeurpiet

Cashback is een film waarin de vorm de inhoud overheerst. Het is duidelijk dat Ellis al veel commercials op zijn naam heeft staan, want visueel is er weinig op de film aan te merken. Inhoudelijk des te meer: het lijkt wel of Ellis het verhaal van zijn korte film over anderhalf uur heeft uitgesmeerd, zo dun is het. Hij heeft het gegeven nog wel aangekleed met -overbodige- jeugdherinneringen en een overdosis naakte modellen maar de saaie zeurpiet Ben wordt er maar niet interessanter op.

En ook de leuk bedoelde bijrollen in de supermarkt willen maar niet leuk worden. Cashback probeert puberale grollen te combineren met romantiek maar overtuigt op geen van beide gebieden. Het enige waar de film in slaagt is om het begrip tijd invoelbaar te maken: zelden duurden 100 minuten langer.

In 13 zalen