Virtuoos gefilmd misdaaddrama toont twee decennia geweld in de Braziliaanse sloppenwijken. Als Amores Perros het Mexicaanse antwoord op Pulp Fiction was, dan is dit de Brazilaanse Goodfellas. @@@@

Een hardnekkig misverstand luidt dat films uit niet-westerse landen per definitie saai en traag zijn. Wie twee jaar terug Amores Perros zag, en vorig jaar Y Tu Mama Tambien -om maar twee Mexicaanse voorbeelden te noemen- weet beter. Cidade de Deus (City of God) is nog zo'n Latijns-Amerikaans voorbeeld die het vooroordeel hard onderuit haalt.

Hooguit een enkele purist zal nog durven beweren dat dergelijke films alleen bewijzen dat de verderfelijke invloed van MTV nu ook in Zuid-Amerika is doorgedrongen.

Raket

Cidade de Deus draait om kruimeldieven en handige jongens die naar Pietje Bell-achtige namen als "Dobbeltje' "Biefstuk met Friet' en 'Wortel' luisteren, maar ondertussen niet voor een moord terugdeinzen. Behalve 'Raket', het centrale personage van het verhaal, dat graag op eerlijke wijze aan de sloppenwijken wil ontsnappen door fotograaf te worden.

Als we 'Raket' aan het begin van de film zien staan, met zijn camera in de aanslag, weten we al dat dit hem gaat lukken. Als hij tenminste overleeft, want hij staat tussen zwaar bewapende gangsters aan de ene kant van de straat en een politiemacht aan de andere kant.

Matrix

Vanaf dat moment gaat het verhaal tien jaar terug, naar een nog jonge Raket, tussen de doelpalen. In vlot tempo en met humor worden ons de weten van de 'favela', de sloppenwijken bijgebracht. En de decors mogen dan sjofel zijn, het camerawerk lijkt eerder ontleend aan The Matrix. Wat zeker geen stijlbreuk is, want het leven van de jonge personages is al net zo snel en nog vlugger voorbij zijn.

Cidade de Deus scoorde vorige week hoog in de publiekspoll van het Rotterdamse filmfestival en kan volgende week dinsdag bijna niet gepasseerd worden voor een Oscarnominatie als Beste Buitenlandse Film.

Het Parool: "Meirelles (..) personages zijn niet meer dan zetstukken in een dubieuze geweldchoreografie."
De Volkskrant: "een indrukwekkende film - een wrange, opwindende trip"
In 12 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm