Next - Lee Tamahori

Eind vorig jaar probeerde Denzel Washington in Déjà Vu een aanslag in New Orleans te voorkomen door eerst terug te kijken en daarna zelfs terug te reizen in de tijd. Het problematische aan die film was dat hij begon als actiefilm, maar halverwege overging in een sf-film.

De regels werden dus tussendoor veranderd. Next pakt het anders aan: de op een verhaal van Philip K. Dick gebaseerde film introduceert zijn sf-element meteen, maar verloopt verder volgens de regels van de actiefilm.

Het futuristische element uit Next is dat Chris Johnson (Nicolas Cage) in de toekomst kan zien. Niet veel -twee minuten- maar genoeg om voortdurend uit de nesten te blijven.

Frank Cadillac

Hij zou rijk kunnen worden met zijn gave, temeer daar hij in Las Vegas woont, waar goktafels te over zijn. Maar omdat er vroeger genoeg onderzoek is gedaan naar zijn voorspellende gave verkiest hij in een leven in relatieve anonimiteit.

Onder de theaternaam Frank Cadillac benut hij als goochelaar zijn gave in een derderangs casino. Aan de blackjacktafel verdient hij af en toe een centje bij, maar nooit te veel om in de gaten te lopen.

FBI

Maar dat verandert wanneer Johnson met zijn voorkennis een bloedige overval weet te voorkomen. De bewakingsdienst van het casino wil hem daarover graag ondervragen, maar ze zijn niet de enigen: de FBI was Johnson ook al op het spoor.

Agente Ferris (Julianne Moore) wil zijn gave gebruiken om een aanslag te voorkomen. De voor de verandering eens Frans sprekende terroristen willen Johnson juist vermoorden, om te voorkomen dat hij hun aanslag weer kan voorkomen.

Toekomst

En of Johnsons leven niet ineens gecompliceerd genoeg is, is hij ook nog op zoek naar het droommeisje (Jessica Biel) dat hij elke ochtend in een visioen in een diner tegen het lijf loopt. Dat zij zijn toekomst is, weet Johnson zeker: bij haar kan hij namelijk nog verder vooruit kijken dan twee minuten.

Next verandert de regels niet tussendoor, de film stelt ze hooguit een beetje bij door Johnson langer in de toekomst te laten kijken wanneer hij bij zijn droomvrouw is. Maar aangezien Cage dat met zoveel schwung en charme speelt maakt deze inbreuk op de interne logica van de film niet echt uit.

Vermakelijk

Next laat Cage zien in een vorm die we sinds de vrolijke avonturenfilm National Treasure niet meer van hem hebben gezien. Ook niet vorige maand in Ghost Rider, want die slappe stripfilm liet Cage in de steek als een motor zonder benzine.

Next is een onzinfilm, en het gesol met aanslagen balanceert weer op het randje van de smakeloosheid. Maar waar Déjà wat mij betreft over die rand ging blijft Next overtuigend in balans als een hele vermakelijke actiefilm.

Het Parool: - "Next (..) is misschien een veelbelovend project geweest, maar iedere ambitie smoort in het onthutsend zwakke scenario"

De Volkskrant: - "aannemelijk wordt het gegeven geen moment (..) ongeloofwaardige romance en vreemd plot"

In 75 zalen

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie